1 april:
Vertrekken om half negen en worden door Joop en Marian uitgezwaaid. Rijden in Amsterdam meteen de file in richting Arnhem. Het is druk en het regent. In Duitsland hebben we minder last van de harde wind, maar wel van veel wegwerkzaamheden en dus files. De langste is ruim een uur! Rijden tot Ulm, waar we om half acht aankomen.Het is een mooie plek en lekker rustig.

2 april:
Natuurlijk eerst naar de Lidl! Daarna richting Fussen over de Fernpass. De regen, die de hele ochtend valt ,gaat over in dikke sneeuw en de weg wordt er niet beter op.

Als we ook nog een file krijgen op een helling op 1200 meter is het wel even schrikken. We voelen de camper tollen, maar gelukkig heeft Cock hem in de hand.

Als we bij Innsbruck naar de Brenner gaan komen we op de snelweg en is het leed geleden. Dit rijdt toch wel heel wat relaxter. Langzamerhand gaat de sneeuw over in regen en in de Dolomieten wordt het droog en in Italie schijnt de zon. We zien de temperatuur oplopen naar uiteindelijk 20 graden!! Vinden, na een aantal haarspeldbochten, in Brentonico een schitterende camperplek met uitzicht op het kerkhof en de bergen.

3 april:
Aan de kant van de weg naar beneden staan veel bloemen te bloeien.

Nemen de tolweg verder zuidwaarts. In Modena gaan we naar de Camper Club Mutina, een camperplek met alles erop en eraan. Ook met Wifi. De zon schijnt wel, maar de wind is hard en fris. Geen weer om buiten te zitten.

4 april:
Het is vannacht gan regenen en het houdt niet meer op. Een bezoek aan de stad zien we in dit weer niet zitten. Rijden wel nog even naar de Lidl, zo'n zes km. verder om de nodige boodschappen te doen. Verder lezen en puzzelen we wat.

5 april:
Het is Paaszondag.Het waait erg hard en we nemen de autostrada, waar het heel druk is, naar Fano. Onderweg zien we veel fruitbomen en wijngaarden.

In Fano ontmoeten we Sjaak en Wilma.Het is een hartelijk weerzien. We gaan op een parkeerterrein staan omdat het op de camperplekken vol staat met gestalde campers en het erg modderig is door de regen van de afgelopen dagen. Sjaak rijdt zijn afvoerbuis kapot met inparkeren. Als we bijgekletst zijn lopen we Fano in. Een groot dorp met een leuke winkelstraat waar veel italianen lopen te wandelen.

Eten 's avonds gezellig pizza.

6 april:
Het is tweede Paasdag.Het weer is opgeknapt. De zon laat zich steeds meer zien. Lopen 's middags naar de boulevard waar we heerlijk genieten op een bankje van de zon. In het centrum is het nu nog drukker dan gisteren.

7 april:
Gaan richting Ancona. De camperplekken zijn  ook hier vol met gestalde campers. Vinden een plekje dicht bij een sportpark. Lopen naar het industrieterrein om spullen te halen voor de kapotte afvoerpijp van Sjaak.

De zon schijnt wel, maar de wind is erg koud.

8 april:
Om elf uur rijden we naar de haven om in te klaren bij het havenkantoor. Ook de kaartjes voor Sjaak liggen klaar. Gelukkig! De boot legt net aan in de haven.

De wind is afgenomen en de zon schijnt! Wat een geluk! Wilma is er heel blij mee! Om half drie vertrekken we richting Igoumenitsa. We hebben een hut aan boord en voor de camper krijgen we stroom. Eten aan boord en leggen een kaartje.

9 april:
Moeten om zes uur opstaan en om half zeven van boord. Door de slechte communicatie werd dat een uur later. Rijden om half acht in Igoumenitsa

op weg naar de camping: Deprano Beach. Het is maar zeven kilometer. Om acht uur staan we op een mooi plekje aan het water. Jammer dat het nog erg hard waait en de wind koud is. Gelukkig wordt het 's middags warmer en gaan we met de fiets naar de lagunes aan de linkerkant van de camping.

Een erg mooi gebied met veel bloemen,

vlinders, zilver- en koereigers, zwarte ibissen en witgatjes.Ook zien we een kleine waterschildpad.

Rijden door naar Igoumenitsa en pikken een terrasje. Zitten heerlijk in de zon.

10 april:
Blijven nog een dag hier. . Het is prachtig weer. De zon schijnt en de wind is gaan liggen. We wassen, ruimen op en halen brood bij de bakker. Die heeft heerlijk bruin brood! Na het eten fietsen we naar de lagunes en zien hele groepen ibissen naar hun slaapplaats vliegen.

Verder hop,poelruiter,

witgatje, bonte kraaien, zomertaling en twee kroeskop pelikanen.In het weiland zit een vos. We genieten weer van de vele bloemen en de heerlijke temperatuur.

11 april:
Vertrekken richting Parga.Komen in een zeer toeristisch plaatsje aan waar we in een heerlijke temperatuur een wandeling langs de boulevard maken.

Er zijn heel veel eettentjes en we kunnen de verleiding niet weerstaan en nemen plaats in een klein restaurantje waar we lekker lunchen

.Vervolgen de weg omhoog en vinden een mooie plek aan het strand bij Voulas. Kijken uit op de ruine van een kasteel dat 's avonds verlicht is. Het is weer schitterend weer, alhoewel de wind nog fris is.
12 april:
Rijden de E55 af richting Preveza. Onderweg stoppen we, na een zeer steile en bochtige weg bij een restaurant waar je gratis mag staan. Cock vindt deze plek niet geschikt en dus rijden we verder. Willen een bezoek brengen aan het dodenorakel van .... Helaas is het vandaag gesloten. Onderweg zien we bij verschillende griekse families een lam aan het spit.

Horen dat dit weekend in Griekenland pasen wordt gevierd, vandaar het lam! Vervolgen onze weg en gaan bij Kanali Beach aan het strand staan.Weer een schitterende plek om te genieten van de zon, het strand en de zee.Zien boerenzwaluwen klei oppikken voor hun nest.

13 april:
Gaan bijtijds weg richting Preveza om bij Nikopoli de afslag naar Ioannina te nemen. Zo komen we langs de golf van Amirakikos, een schitterend gebied met veel wetlands. We zien ralreigers,

kleine aalscholvers, meerkoeten en waterhoentjes.Drinken koffie bij een klein kerkje met kerkhof. Genieten van de vele bloemen die uitbundig bloeien.

Ook de paars bloeiende bomen die je overal tegen komt zijn erg mooi.

Rijden langs de snelstromende rivier de Lourdos. Als we onderweg brood willen kopen horen we dat tweede paasdag alle winkels dicht zijn. In Ioannina is het verschrikkelijk druk.

Het lijkt wel of iedereen naar deze stad is gekomen. De camping hier vinden we veel te duur (30.00 euro!!) en dus gaan we aan de kant bij het meer staan waar het rustig is. Nemen 's middags de fiets om langs het meer te fietsen.

Met een echt fietspad!! Jammergenoeg worden de boven ons hangende wolken steeds donkerder en moeten we snel terug naar de camper. We zijn net op tijd als het begint te regenen. Gelukkig zet het niet door en blijft het bij een klein buitje.
14 april:
Brengen eerst een bezoek aan de stad waar nog een echte stadsmuur omheen staat.

Daar bevindt zich de Aslan Moskee, het huidige museum voor de volkskunst, die gebouwd werd in 1618 door Aslan Pasha. Het museum geeft een bonte samenleving weer van Grieken, Turken en Joden die van 1400 tot 1900 in de binnenstad leefden.

We lopen door leuke straatjes buiten de muur waar veel terrasjes een leuke sfeer geven aan de stad.

Terug bij de camper rijden we richting Monodendri. Dat is een dorp in het Pindosgebergte waar de diepste kloof te vinden is van de wereld. Hij is 900 meter diep en heet de Vikoskloof. De weg erheen voert naar een hoogte van 1200 meter. Het laatste stuk is wel heel erg steil. We komen uit bij een parkeerplek waar we nog net een plekje kunnen vinden. Lopen de kloof in langs een klein klooster.

Het dorpje,met huizen gebouwd met grijze stenen, heeft gezellige terrasjes.

15 april:
Na een rustige nacht gaan we teug naar Ionannina om daarna de E92 te volgen naar Metsovo. We nemen eerst een stuk van de tolweg, een fantastische weg met veel tunnels, daarna rijden we de 6 om de Katarapas over de gaan.

Vlakbij de pas wordt de weg geblokkeerd met een bord en kunnen we niet verder. Horen dat de weg dicht is vanwege sneeuw! Zien aan de kant van de weg krokussen en helleborus.

Rijden terug naar de tolweg richting Trikala om bij Kastraki op de camping Vrachos een schitterend plekje te vinden. Hier is het erg zonnig en 25 graden. Dus hier kunnen we het wel een paar dagen uithouden.

16 april:
Gaan om negen uur met de taxi naar de Meteora kloosters. Eerst brengen we een bezoek aan Metamorphosis, het grootste klooster.

Na flink wat steile trappen komen we in een indrukwekkende kapel met schitterende muurschilderingen en idem lampen.Ook is er een wijnkelder, een museum en een keuken. Het uitzicht vanaf de rotsen is indrukwekkend.

We zien op het kruis van de kapel een blauwe rotslijster.

Op de weide zitten roodstuit zwaluwen.

In de lucht vliegt een aasgier. Mooi zijn de paarse en gele bloemen op de steile kanten.

We lopen naar beneden naar het klooster Varlaam. Niet zo geweldig mooi als het eerste. Moeten daarna weer naar boven om de bus te nemen die ons weer naar de camping terug brengt. De bus maakt echter een ommetje en we brengen daardoor ook nog een bezoek aan het derde klooster Agios Stefanos.

Zien onderweg Sjaak en Wilma lopen als wij met de bus naar beneden gaan. Wat een bikkels!! Zij doen de hele weg te voet! Wij doen op de camping een was en luieren verder de dag door.En dat met heel veel zon. Heerlijk!!

17 april:
Gaan op weg naar Larissa dat op zo'n 60 km. ligt. We zien constant de Olympus, een berg van wel 2900 meter hoogte bedekt met heel veel sneeuw.

Van Larissa volgen we de grote weg, die soms tolweg is (3,50 en 5 euro tol!) richting Thessaloniki. Bij Panteilomonas rijden we naar de kust om naar de camping te gaan. Daar is alles uitgestorven, maar ze zijn wel open. Het ziet er maar triest uit met nog allemaal ingepakte caravans op de seizoensplaatsen.  We zoeken een plekje dicht bij zee. Het strand is wel mooi en uitgestrekt maar verlaten.

Geen strandtentje open, dus zetten we zelf de barbeque maar op. Nemen er gezellig een wijntje bij. Ons hoor je niet klagen! Zeker niet bij een temperatuur van zo'n 25 graden!!

18 april:

Blijven nog een dagje en gaan lekker lezen en de website bijwerken. wandelen over het strand met zicht op het kasteel en de Olympus.

19 april:

Vertrekken om een uur of tien naar de tolweg richting Thessaloniki. Betalen 5 euro. Nemen de afslag naar Methoni waar we een mooi plekje aan zee vinden op een parkeerplaats. We wandelen naar de haven. Daar zijn enkele vissers kleine mossels in kleine netjes aan het stoppen, waarschijnlijk om ze uit te zetten.

Kiezen in het dorp een eettentje waar we inktvis en mosselen eten. Erbij zelfgemaakte ouzo en wijn. De prijzen liggen een stuk hoger dan Spanje en Portugal. Het is vandaag bewolkt en er staat een straffe wind. Later op de dag gaat het ook nog regenen.

20 april:
Het is droog maar fris. Zien op het strand een zwartkop- en een dunbekmeeuwen.

We nemen weer de tolweg en betalen deze keer 5 euro en nog een keer 1.20 euro. De tolweg is erg slecht. Met veel kuilen en gaten. Proberen nog een weg te vinden naar de delta, maar dat lukt niet. Rijden door Thessaloniki waar we de witte toren passeren

en heel veel driedubbel geparkeerde auto's. Komen uiteindelijk uit bij een camperdealer waar we gratis een camperplek vinden. Het weer knapt weer op en we kunnen weer genieten van het zonnetje.Er vliegt een arend dwergahrend.

21 april:

Nemen de bus naar de stad. Het waait wel een beetje hard en het is nog fris, maar de zon schijnt al lekker en vanmiddag zal het vast weer lekker warm worden. We gaan eerst naar de Ikea waar we overstappen om naar het centrum te gaan. Beginnen met de Agias Sofia, vroeger een moskee nu een kerk met geweldige schilderingen.

Brengen een bezoek aan de traditionele markt, de Modiano markt.

Deze markt zit in een prachtig gebouw in het hart van de stad en maakt al meer dan 80 jaar deel uit van het levendige Thessaloniki. Er zijn veel vlees, vis, groente en fruitkraampjes.

Daarna lopen we naar de boulevard waar we naar een eettentje zoeken. Ze zitten allemaal vol, maar er wordt alleen koffie gedronken. We lopen nog een paar zijstraatjes in en vinden een visrestaurantje waar we heerlijk lunchen. Brengen daarna een bezoek aan de White Tower, waar ook een museum in is. Vroeger behoorde deze toren tot de stadsmuur gebouwd in de 15e eeuw. In de 19e eeuw was het een gevangenis.Er is nu een tentoonstelling over de geschiedenis van Thessaloniki.

Lopen de winkelstraat door naar de Triumphhal Arch of Galerius. Deze boog staat nu bekend als Rotunda. Was vroeger de ingang van het gerechtshof.

Op de muren zie je afbeeldingen van de strijd tegen de Perzen. Achter de boog staat Temple of Zeus, ook wel het Mausoleum van keizer Galerius. Ernaast een minaret van de moskee. Als we terug lopen komen we nog langs een mooi monnikenklooster met een schitterende kapel en mozaieken.

Nemen de bus terug na een leuke en gezellige dag.
22 april:
Rijden naar de E90 die aan de zuidzijde van het Lake Koroneia en Lake Volvi loopt. De weg voert over heuvels en door bossen. Bij het Lake Koroneia zien we roze pelikanen in de lucht, verder bergeenden, zomertalingen en purperreigers. We lunchen bij het Spa Hotel in Apollonia aan het Lake Volvi. Daar zitten futen en aalscholvers. Voor het dorp Asprovalta vinden we een plekje aan het strand waar we vrij kunnen staan. Jammergenoeg gaat het in de loop van de middag hard waaien en wordt het koud. Het lijkt wel herfst! 's Avonds is er feest in het dorp ter ere van St George. Er is een markt en volksdansen.

23 april:
Vandaag gaan we gescheiden op weg. Sjaak en Wilma willen de kerkdienst met processie in het dorp nog meemaken. Wij willen naar de lagoons van Keramoti. Volgen de E90 langs de kust. Rijden door boomgaarden met olijven, kiwi's, wijn en amandelen. Zien in een meer een grote groep flamingo's.

Rijden dwars door Kavala een grote stad met veel flatgebouwen. In Keramoti gaan we naar het informatiecentrum over de Nestos Vallei. Bezoeken de Keramoti en de Eravano Lagoon. We zien witwangsterns, steltkluten, slobeend, slangenarend , zwarte ruiter en zomertalingen en een balkan kwikstaart.

We rijden langs rijstvelden en er zijn ook veel aspergevelden. Treffen Sjaak en Wilma aan de haven van Keramoti waar we weer vrij staan met een schitterend uitzicht op de haven waar de ferryboot naar Tassos regelmatig langsvaart.
24 april:
De twee mannen gaan brood halen bij de bakker. Ze komen terug met nog warm brood! Vertrekken om ongeveer half tien via dezelfde weg als we gisteren gekomen zijn. Gaan daarna onder de grote weg door naar het noorden om via de bergen naar Stavoupoli te gaan. Het is een mooie weg maar niet zo spectaculair als het boek beschreef! Er groeit veel thijm langs de weg evenals blauwe druifjes.

Rijden via de Nestos Vallei waar veel landbouw is. Vervolgen onze route en komen in Xanthi terecht. Dit is echt geen mooie stad. Bij de lunch horen we een kuif- leeuwerik uitbundig zingen.

Daarna gaan we richting Komotini. Zien aan de kant van de rivier een zwarte ooievaar.

Nemen de binnenweg naar Koutso om bij Porto Lagos weer aan de haven een plekje te zoeken. Drinken koffie en gaan dan nog een bezoek brengen aan het klooster van de heilige Nikolai dat op een eilandje in het meer ligt.

Rijden langs het meer Vistonida waar een nationaal park is. We rijden er in en zien een geweldig kweldergebied met dwergsterns, visdiefjes, flamingo's, steltkluten,

zwarte ruiter en veel soorten reigers. Op de weg loopt een moorse landschildpad.

25 april:
Rijden via de autoweg, waar het zeer rustig is, naar Alexandroupolis. Hier gaan we weer eens een bezoek brengen aan een camping om alles op te laden, te douchen en te wassen. Fietsen naar de stad met een aardige boulevard waar we maar liefst drie euro voor een kopje koffie betalen!!

Het is bewolkt met af en toe een eetje zon. de wind is fris!
26 april:

Gaan naar de wasserette waar we de was doen. Om twee uur gaan we naar de boulevard waar we bij een grieks restaurantje een heerlijke lunch nuttigen.Lopen nog langs het strand en gaan weer nar de camping. De rest van de dag is het heerlijk weer en dus relaxen we de dag door.

27 april:
Eerst boodschappen doen bij de Lidl en daarna richting vliegveld om bij het informatiecentrum van de Evrosdelta kaarten van het gebied te halen. Rijden aan de andere kant het gebied in om de Laki Lagoon en de Drana Lagoon te bezoeken. Zien de sporen kievit,bruine kiekendief,

bergeenden, scholekster,witwang stern,visdief

zwarte ooievaars, casarca's,

witte ooievaars, scharrelaar,

balkan kwikstaart, vorkstaart plevier en een grote groep pelikanen in de lucht.

Rijden verder naar het Dadia National Forest waar een mooi bezoekerscentum is waar we de nodige informatie krijgen. We mogen op het parkeerterrein overnachten. Gaan nog de wandeling maken naar het observatiecentrum. Is wel zwaar maar de beloning is 30 monniks- vale- en aasgieren. Dus dan weet je waar je het voor doet. Het uitzicht vanuit de hut is fabelachtig. Ver weg grote kale bomen vol met gieren.

In de lucht veel raven. Op het parkeerterrein zien we een blonde tapuit.

28 april:

Gaan met de bus omhoog om nogmaals naar de gieren te kijken. We zien monniksgieren, vale gieren en aasgieren. Wel 30 bij elkaar!

Nadien rijden we terug naar de turkse grens. Daar is het vrij rustig en als alle papieren zijn bekeken en we maar liefst 25 euro aan visum p.p. hebben betaald(was 15!!) mogen we Turkije in.

De wegen zijn hetzelfde als in Griekenland vol kuilen en bulten. We rijden naar Gelibolu, oftewel Gallipolli. Vinden een plek bij de ferryhaven. Lopen 's middags het dorp in en vinden een druk en bedrijvig centrum met veel terrasjes en kleine winkeltjes waar ook nog een hele grote markt is.

Gaan 's avonds Doner kebap eten om het begin van de vakantie in Turkije te vieren.

29 april:
Ben vandaag jarig en moet het zevende kruisje toevoegen aan mijn lijst. Ik krijg een ketting van papier omgehangen en word toegezongen door Sjaak en Wilma.

We lopen naar het dorp om brood te kopen en tevens een taartje.Dat blijkt bij de koffie een schot in de roos, werkelijk heerlijk! Rijden langs de Dardanellen en zien een groepje dolfijnen en veel grote vracht- en cruisechepen. Bezoeken een monument uit de eerste wereldoorlog met veel graven van soldaten.

Rijden naar de camping bij het hotel Kum 10 kilometer buiten Eceabat aan het strand van de Egeische Zee. Op de camping zitten veel spaanse mussen die er hun nest bouwen.

Later horen en zien we een hele grote groep bijeneters! Ook komt er een grote bonte specht en een sperwer voorbij vliegen.

30 april:

Blijven nog een dagje op de camping. De camper krijgt een wasbeurt en verder rommelen we wat aan. Gaan 's middags een eindje fietsen en rijden door de bossen en langs olijfboomgaarden. Zien een grauwe klauwier over de weg vliegen.

Aan de kant van de weg staat een orchidee, het wit bosvogeltje.

Ook bloeien er hele struiken rotsroosjes in wit en roze.

Als we terug zijn op de camping komt er weer een grote groep bijeneters overvliegen. Nu kan Cock ze wel vastleggen

.Als we naar het strand lopen

zien we een aantals waterschildpadden.