Woensdag 19 augustus:
Vertrekken al vroeg daar we eerst een bezoek gaan brengen aan Buscamper in Culemborg omdat we problemen hebben met de kachel. Gelukkig worden die snel opgelost en kan de reis beginnen. Via Antwerpen naar Brussel, daarna Charleroi. Binnendoor via Philipville naar Rethel, een schitterende weg met veel akkers en bossen en door naar Reims.

Rijden dwars door de prachtige stad met veel mooie gebouwen. Het weer werkt mee en de zon doet de temperatuur flink oplopen. Na Chalons-en Champagne bereiken we het Lac du Der. Het is druk op de camperplek. Na het eten maken we een flinke fietstocht langs het meer van wel veertig kilometer.

Een geweldig mooie tocht met wel erg veel zadelpijn! Er zijn geen bijzondere vogels te zien. Na twee en een half uur zijn we weer terug bij de camper.

Donderdag 20 augustus:
Het heeft vannacht geregend en het is erg bewolkt. We gaan door de Champagne met schitterende dorpjes met veel vakwerkhuizen. In Outine staan veel gerestaureerde vakwerkhuizen

en ook een prachtige kerk: de Eglise Saint Nicolas uit de zestiende eeuw.

In de kerk veel houten balken uit 1512. Rijden door het weidse franse landschap waar de zonnebloemen hun uitgebloeide koppen laten hangen. Het weer knapt ook nu weer op. Rijden door Auxerre met de schitterende kathedraal op een heuvel. Na tweehonderd kilometer zijn we het zat en zoeken een camperplek. In Saint- Fargeau vinden we een mooie plek

in een historisch dorp vlak bij een imposant middeleeuws kasteel: Guedelon.

Jammer van de tien euro entree! Lopen een rondje dorp en genieten van al het moois dat ons geboden wordt. Bezoeken ook de grote kerk: L'Église Saint Ferreol uit de dertiende eeuw.

Vrijdag 21 augustus:
Via Bonny's-Loire volgen we de D926 richting Vierzon. We moeten een heel eind omrijden daar er in La Chapelle -d'Angillon een feest was en we niet door het dorp konden. In Vierzon verlaten we de mooie landschappelijke weg en komen op de N151 die vierbaans is tot Chateauroux. Daar nemen we de D925 naar Menzieres en Brenne en langs kleine binnendoorweggetjes komen we aan in Rosnay.

Hier is camping Les Millots waar we voor elf euro alles hebben zelfs internet! We kunnen lekker in de schaduw zitten want het is erg warm. Zo'n dertig graden! Na het eten fietsen we een rondje via de D44 langs La Grabriére en weer terug.

We zien een visotter in étang de Beauregard. Gelukkig koelt het 's avonds lekker af en we slapen heerlijk.

Zaterdag 22 augustus:
De zon staat al vroeg te stralen aan de hemel en we doen het rustig aan. Om tien uur vliegt er een zwarte ooievaar over. 's Middags om drie uur pakken we de fiets en rijden naar Brezieres en Brenne.

Daar doen we boodschappen bij de supermarkt en daarna brengen we een bezoek aan Reserve naturelle de Cherine. We zien daar witwangsterns, een purperreiger en een kwak en natuurlijk de nodige kleine en grote zilverreigers. Ook loopt er een paartje beverratten met twee jongen rond. Enkele watersnippen laten zich goed bekijken.

Rijden via la Grabriere terug naar Rosnay. Het is erg warm en we zijn blij als we weer op de camping zijn.
Zondag 23 augustus:

Vannacht heeft het flink geonweerd en geregend. Ook nu is het bewolkt en regent het. We vertrekken binnendoor richting Limoges. Daar nemen we de E 603 naar Angouleme en vervolgens de E606 naar Bordeaux om bij het Bassin d'Arcachon in Taussat een plekje te vinden in Taussat. Hier is een camperplek bij de haven en het strand op loopafstand.

Een mooi getijdegebied, maar waar weinig vogels te zien zijn.

Maandag 24 augustus:

Rijden bijtijds weg om Le Teich te bezoeken. Dit is een vogelreservaat met twintig hutten.

We zien veel kleine en grote zilverreigers, blauwe reigers, ooievaars, lepelaars,

wulpen, grutto's, tureluurs,

groenpootruiters, zilverplevieren, steenlopers, oeverlopers, steltkluten, bonte strandlopers,krombekstrandloper,

witgatjes, zwarte ruiters, bontbekplevieren, kieviten, knobbelzwanen en een aantal ijsvogels. Op de bomen in het water zitten moerasschildpadden. We hebben geluk met het weer.

Het waait erg hard waardoor het droog blijft. We lunchen in de camper en rijden dan door naar Spanje. We hebben onderweg echt noodweer. Het regent soms zó hard dat je geen hand voor ogen ziet. Op de grens nemen we de afslag naar Plaiaundi Ecological Park. We lopen om de baai van Txingudi heen en zien aalscholvers, wulpen en regenwulpen. In de boom zit een vliegenvanger. Rijden daarna door naar Hondarribia om naar de camping bij de vuurtoren te gaan. Daar is het veel te druk en te duur .We gaan terug naar de camperplek bij de haven waar we voor twaalf euro een schitterend plekje vinden met uitzicht op de baai en het strand. Zitten nog lekker buiten en genieten van de mensen die voorbij lopen.
Dinsdag 25 augustus:

Pakken de fiets om naar de oude ommuurde stad Hondarribia, vroeger Fuenterrabia genaamd, te gaan. Met de lift waar de fietsen gemakkelijk inpassen gaan we omhoog. Komen uit op de Plaza de Armas, het plein waar vroeger de parade van de troepen was en nu de evenementen plaatsvinden.

De straten zijn smal met hooggebouwde huizen. Wel drie verdiepingen hoog voorzien van ijzeren balkons en mooie houten dakelementen.

De Parish Kerk van Santa Maria de la Asuncion y del Manzano stamt uit de 15e en 16e eeuw. De klok uit de 18e eeuw is het werk van Francisco de Ibero. Bij de muur, die om de stad ligt, heb je uitzicht over de Baai van Txingudi. De Gate of Santa Maria waar alleen de boog nog van over is en de San Nicolas Gate zijn de enige poorten in de stadsmuurdie nog over zijn.

De stad is bijna geheel gerestaureerd en werkelijk een plaatje om te zien. Gaan weer terug naar de camperplaats en vertrekken richting Bilbao. Het is weer erg heet. Komen om drie uur op de camperplek en hebben een geweldig uitzicht op de stad. s'Avonds worden we getrakteerd op een groots vuurwerk.