Week 1

12 september brengt Nicole ons naar Schiphol. De vlucht met WOW, een IJslandse maatschappij , is verdeeld in tweeën. De eerste vlucht brengt ons naar Reykjavik en de tweede naar Baltimore. Daar aangekomen gaan we eerst door de douane en treffen een uitermate vriendelijke beambte die ons maar liefst een jaar verblijf in de USA aanbiedt.

Dan met de shuttlebus naar het Best Western Plus Hotel. Na een hapje in het restaurant is slapen het enige dat we willen. Het is voor ons drie uur in de nacht. De volgende dag 13 september gaat Cock met een taxi de camper ophalen. Hij moet overal erg lang wachten en is uiteindelijk om half twaalf terug met een onbeschadigde camper. Gelukkig, we kunnen op pad. Eerst gas tanken, dan naar de Wallmart en vervolgens diesel tanken. Daarna naar Clarksburg om in Little Bennet Campground te overnachten.

14 september rijden we met regen naar Front Royal om boodschappen te doen bij de Aldi. Tevens vinden we daar een AT&T shop om een simkaart aan te schaffen. Gaan naar de Skyline Drive, een scenic drive van 105 Miles door het Shenandoah National Park.

De weg is smal en bochtig met veel uitkijkpunten en trails. Jammer dat de bomen nog niet in herfstkleuren te zien zijn. Het weer is daarna prima, lekker afwisselend en weer droog. We zien enkele hertjes onderweg.

Bij Swift Run Gap Entrance Station verlaten we het park om naar Elkton te gaan waar we gaan boondocken. Door een fout in de coördinaten komen we na veel bellen toch aan bij Richard Carr en zijn vrouw en worden er allerhartelijkst ontvangen. 15 september  gaan we al vroeg op pad en nemen de 340 richting Waynesboro. We doen boodschappen bij de Aldi. Vervolgen de route via de Blue Ridge Parkway. Deze schitterende weg loopt door het Appalachen gebergte en is wel zeshonderd kilometer lang.

Hij verbindt het Shenandoah National Park met het Smokey Mountains National Park. Het is schitterend mooi weer en we stoppen regelmatig bij een van de vele overlooks. Bij Otter Creek vinden we een state park aan de James River. Het is er lekker rustig en we genieten van het weer en enkele vogels o.a vliegenvanger, zwartsnavel koekoek en de belted ijsvogel.

Voor het eerst zitten we 's avonds bij een heerlijk kampvuur.

16 september vervolgen we de Blue Ridge Parkway .

Het is weer schitterend weer en als we weer eens stoppen bij een overlook zien we veel mensen met verrekijkers en telescopen. We vragen wat er te zien is en horen dat dit de beste plek is om de migratie van haviken te zien. We wachten een tijd en zien vijf broad- winged hawks voorbijtrekken. Niet zo'n beste dag vandaag dus! We buigen af en gaan Roanoke een bezoek brengen. Vervolgens nemen we de 221 om bij Fancy Gap ons boondocking adres te vinden. Twee dames op leeftijd heten ons welkom. We drinken samen een wijntje en worden uitgenodigd voor het avondeten een heerlijke kippastei. We krijgen stroom en wifi en vele tips.

17 september nemen we afscheid van deze geweldig lieve dames en gaan richting Galax om een adapter te kopen. Rijden via de 89 weer terug naar de Blue Ridge Parkway.

Het is zondag en dus geen wegwerkzaamheden. Dat scheelt weer. Het is wel drukker op de weg met dagjesmensen. We stoppen regelmatig en genieten van het fantastische weer en de schitterende vergezichten.

Ook komen we weer vogelaars tegen die weer wachten op de trek van de haviken. Die is nog steeds niet echt op gang gekomen. We zien vandaag drie broad-winged hawks. We stoppen om drie uur bij Linville Falls, waar we de rest van de middag heerlijk luieren in de zon. We hebben het rijk alleen en genieten 's avonds weer van een heerlijk kampvuur. Wat willen we nog meer!

Week 2

18 september zijn we al weer vroeg op pad. Het is weer mooi weer. We nemen de 221 naar Marion om daarna de 70 te volgen naar Ashville. Daar bezoeken we het Beaver Lake Bird Sanctuary.

Er zijn niet veel vogels te zien. Alleen carolina chikadee, belted kingfisher

en de ruby throated hummingbird. Het ziet er erg droog en dor uit. Zelfs het meer staat half droog en er zwemt niet één eendje! We rijden door richting Waynesville en zien onderweg een Arboretum. Kan ook wel eens de moeite waard zijn. Het is inderdaad een mooi aangelegde tuin met een bonsaitentoonstelling. De vlindertuin is wel erg minimaal. Er is geen vogel te zien.

Dus op naar de camping(Passport America!) Pride Resort, waar we heerlijk buiten kunnen zitten.

19 september vertrekken we na een rustige nacht naar de Wallmart om boodschappen te doen. Daarna naar Cherokee om de 441 door het Great Smokey National Park te volgen. In Cherokee zien we alleen maar souveniershops. De weg door het park is ongeveer 60 km. lang en het eerste stuk loopt langs een rivier met aan weerskanten enorm veel rododendrons. Wat moet dat een schitterend gezicht zijn als die bloeien! Het is erg druk in het park. We slaan af naar Clingmans Cove en komen uit op ruim 2000 meter. Jammer dat de toren dicht is voor onderhoud.

Rijden door tot het Sugarlands Visitor Center. Via de 441 naar Pigeon Forge, een soort Las Vegas in het klein, met pretparken en eettenten en door naar Knoxville en gaan daar naar camping South Lake RV Park (Passport America).

Het is benauwd en binnen de kortste tijd onweert het en gaat het regenen. Het koelt lekker af. 20 september eerst een garage zoeken want een voorlamp is kapot. Die vinden we al snel en ze helpen ons meteen, rekenen 20 dollar af. Rijden door naar de 40 richting Crossville. Onderweg zien we af en toe Turkey Vultures hoog in de lucht. Bezoeken het Visitor Center en nemen op aanraden van de juffrouw aldaar de Scenic Drive om via Sparta naar Burgess Falls State Park te gaan. Daar lopen we een trail door het bos en zien de watervallen van verschillende hoogtes.

Een vermoeiende tocht omdat het heel warm en vochtig is. Maar zeker de moeite waard. We zien nog enkele mooie paddenstoelen, elfenbankjes en een bijzonder mooi klokje. Dit is volgens Jelle een soort stofzaad. een plantje dat parasiteerd op de wortels van bomen.

Gaan door naar de camping in Granville (Passport America) en brengen de rest van de middag in de schaduw door. Het is maar liefst 31 graden!!

21 september rijden we eerst door het historische dorp Granville

en gaan dan via de i 40 naar Montgomery Bell State Park. Hier vinden we een mooi plekje aan de rivier.'s Middags krijgen we een heerlijke plensbui die verkoeling brengt. De rest van de avond en nacht is de temperatuur heerlijk. 22 september rijden we langs de Tennessee River. Een enorm brede rivier. We rijden verder door het Natchez Trace State Park. Dit is een heel groot en gecultiveerd park met idem prijzen. Gaan verder. Onderweg zien we veel velden met soyabonen en katoen.

Dus gaan we maar weer naar een camping van Passport America voor 50%! We vinden er een in Hornsby. Een geweldig mooi plekje aan een meer.

Het is wel erg heet en we zijn blij met een plekje onder een boom. Op het gras zien we killdeer en op de draden western bluebird.

23 september. Na een hete klamme nacht gaan we richting 64. Nemen daarna de 179 om op de 76 naar het Hatchie National Wildlife Refuge te gaan. Het kantoor is gesloten, maar we kunnen er wel in. We komen uit bij een schitterend meer met reuze waterplanten met grote gele bloemen. Als we dichterbij komen schiet een blue heron en een green heron over de bladeren heen.

In het water staan cypressen, een schitterend gezicht.

We rijden de gravelweg in het park die de Hatchie River volgt. Aan het einde zien we een grote groep wild turkeys. In de lucht veel zwarte gieren.Ook zit er eeen zwarte gier bij een dood gordeldier.

Af en toe een red-tailed hawk die overvliegt. Nemen de 40 en vervolgens de 385 om bij Meeman-Shelby Forest een plekje op de camping te vinden. Het was en is weer een erg hete dag. Zijn blij met de ventilator in de camper. Buiten hebben we veel last van de hitte en de muggen. 24 september We blijven nog een nacht op dit state park. Er is vanmiddag een kanotour met gids en dat gaan we doen op aanraden van de onwijs vriendelijke juffrouw op het kantoor. Rijden eerst het park door en komen uit bij de Mississippi River.

Een hele brede rivier met eb en vloed. Gaan naar de General Store om brood en eieren te kopen. Om half twee rijden we achter de ranger aan naar het meer. Na 25 minuten komen we aan bij een schitterend meer met cypressen in het water. Wat een onwijs spectaculair gezicht! Jammer dat het gaat donderen en we na 20 minuten weer terug moeten.

Nauwelijks aan de kant of het gaat regenen. Dikke druppels komen naar beneden. We rijden terug naar de camping waar het een beetje afkoelt

Week 3

25 september gaan we naar de volgende staat: Arkansas. Bij de Mac drinken we gratis koffie ( hebben we nog niet eerder gehad!)en rijden over de Mississippi naar het Welcome Center in Marion.

Hier krijgen we veel informatie. Gaan daarna naar het Wapanocca Wildlife Refuge.

Daar zien we beelden op tv.van tienduizenden sneeuwganzen die hier overwinteren. Helaas duurt dat nog even. We blijven hopen dat we tijdens deze reis dit spektakel nog mee mogen maken. Rijden de Nature Trail en zien veel schildpadden op de houten stronken in het water van het moeras.

Tevens grote zilverreigers en driekleur reigers. Gaan slapen in het Village Creek State Park waar het heel rustig is. We hebben nog nooit zo'n schitterend sanitair gehad als hier in dit park. Zes privé units met douche, wc en wastafel. Kunnen niet lang buiten zitten vanwege de vele vliegen en muggen. De temperatuur was vandaag weer rond de 30 graden, maar 's avonds koelt het lekker af. 26 september gaan we eerst op zoek naar het Rex Hanock Black Swamp WMA. Zelfs met coördinaten niet te vinden. Verder naar het volgende punt. Dat is het Henry Gray Hurricane Lake WMA. Daar kunnen we niet komen omdat de weg opengebroken is! We rijden verder over rustige landelijke wegen met veel rijst- en soyabonenvelden. Tussendoor afgewisseld met moerassen en bossen. Op naar Bald Knob National Wildlife Refuge IBA. Dat is snel gevonden, maar gesloten. We rijden dus maar zelf een rondje langs de rijstvelden.

Er zijn een aantal kleine en grote zilverreigers, driekleur reigers en grote blauwe reigers te zien.

Aan de kant nog een groepje killdeers. Rijden door Searcy en gaan bij New China lekker eten. Daarna naar het Wooly Hollow State Park waar we een nog mooier plekje dan gisteren vinden aan het meer en met een beetje wind kunnen we tot het avondeten buiten zitten. Er zitten verschillende vlinders op een boom te smullen van de hars.

's Avonds eindelijk verkoeling na weer zo'n hete dag. 27 september vertrekken we richting Petit Jean State Park

via Morrilton. We lopen de boardwalk naar de waterval. Er is , door de droogte van de laatste weken, geen waterval te bekennen.We rijden door het park en zien enkele canyons. Ons volgende doel is Holla Bend National Wildlife Refuge.

De juffrouw aan de balie kijkt ons verbaasd aan als we vragen of er vogels te zien zijn. Ja, reigers wel. Maar die zoeken wij natuurlijk niet! Ze zegt dat we voor de zomervogels te laat zijn en voor de wintervogels te vroeg. Ja, dat hadden wij al een tijdje door. We rijden toch de nature trail langs de Arkansas River, maar zien niets bijzonders. Gaan door naar het Mountain Magazine State Park,

dat op 700 meter ligt en bij de klim naar boven zien we drie groepen met white tailed deer. We krijgen een mooi plekje in het bos en het koelt door een regenbuitje lekker af. We besluiten om vanaf morgen niet meer zigzaggend via kleine wegen door de staten te rijden maar de grote wegen te volgen naar state parken of campings. Zodoende zijn we eerder in New Mexico en hopen daar ons ding te kunnen doen. 28 september staan we op met een temperatuur van 16 graden! Dus lange broeken uit de kast! We rijden eerst naar de Buffalo Overlook waar een ranger moet zijn i.v.m. de trek van de haviken. De ranger is er wel, maar de haviken laten zich niet zien.

We rijden door Fort Smith naar de grens met Oklahoma. Daar brengen we eerst een bezoek aan het Visitor Center. We besluiten naar het Sequoyah National Wildlife Refuge te gaan,

maar dat valt weer tegen. Gelukkig steekt een coyote de weg over.

Dat maakt de trip al de moeite waard.

Ondertussen is het gaan regenen en we rijden door naar de Terra Star Camping in Checota. Na het eten wordt het pas droog.

29 september staan we op met 17 graden. Het was lekker fris vannacht. Gaan naar de I 40 en rijden door een vlak landschap met veel koeien. Met 10 banen tegelijk langs Oklahoma-City

en uiteindelijk naar Red Rock Canyon State Park.

Daar is het goed toeven met zo'n 25 graden.30 september vertrekken we met 16 graden en gaan richting Amarillo in Texas. Het stormt en regent bijna de hele dag.

Bij het visitor center in Amarillo horen we dat Palo Duro State Park vol is. Dat is een tegenvaller want daar wilden we overnachten. Dan nemen we de Pasport America Camping maar. Het is een RV park met van die hele grote jongens naast, voor en achter ons. We horen de vrachtwagens over de Highway denderen en bijna in onze achtertuin komt regelmatig een luid toeterende trein voorbij.

1 oktober regent en stormt het nog steeds bij 16 graden. We rijden naar Palo Duro State Park.

Het is er erg druk. Bij de ingang staat zelfs een file! In het park zijn de trails gesloten vanwege het weer en het Visitor Center is ook al dicht. We rijden de canyon in en zien enkele mooie rotsen.

Opeens zie ik onder een boom een groep wilde kalkoenen. We stoppen en proberen ze zo dicht mogelijk te naderen. Het zijn er maar liefst acht! Wat een geluk!

We rijden weer verder en moeten de omleidingsweg nemen omdat de andere weg onder water staat. Rijden naar Muleshoe National Wildlife Refuge. De kraanvogels zijn nog niet gearriveerd. Jammer! We kunnen er wel overnachten en dat doen we natuurlijk! We zien enkele vogels: amerikaanse torenvalk, roodstaart havik en roodkop gier. Verder een boom met vreemde vruchten

en een mooie groene sprinkhaan.

Week 4
2 oktober  staan we op met 17 graden en rijden naar het White Lake.

In de lucht een paar roodstaart haviken. We gaan richting new Mexico en wel State Park Oasis in Portales. Het waait erg hard onderweg en het wolkendek verdwijnt langzaam. Als we net op de highway zijn zie ik een groep edelherten. We rijden langs Cattle Towns. Dit zijn grote farms met honderden koeien op elkaar. En een lucht dat daar hing!! Onderweg bij een meertje staan white-faced ibissen en amerikaanse kluten.

Verder vliegen veel roodstaart haviken in de lucht en zitten er veel op de elektriciteitsdraden en paaltjes langs de velden.

Als we de camping van state park Oasis oprijden

zien we langs de weg een koppel scaled quail met jongen.

De camping heeft supernieuw sanitair en dat alles voor $ 14,00.We hebben een achterband die leeg loopt door een kapot ventiel. Gaan naar een garage om dit op te lossen.

Als Cock 's avonds naar de wc gaat ziet hij een zeker vier centimeter dikke slang van twee meter. Spannend hoor! 3 oktober is het bewolkt met 19 graden. Rijden naar Postales en pakken de Highway 70 naar het Bitter Lake Wildlife Refuge. Als we naar rechts afbuigen zien we een groep pronghorns.

Rijden de Wildlife Loop van 10km. Op het water zitten honderden amerikaanse koeten.

Zien glossy ibissen, kleine en grote zilverreigers, veel steltlopers en de klapekster.

killdeers enz.Op de bloemen zitten veel vlinders, wite, gele en oranje. Ook de monarch vlinder is er bij.

Het is ondertussen 25 graden geworden en onbewolkt. We gaan naar het Bottomless State Park. Het is er druk op de camping. 4 oktober is het bewolkt met 19 graden. We stoppen onderweg bij het meer en zien zes witte pelikanen

en een bonte ijsvogel. We rijden naar Roswell en bezoeken daar het UFO Museum.

Erg tegenvallend, we hadden er meer van verwacht. We lopen door het stadje , maar zijn gauw uitgekeken. Het is ondertussen weer schitterend weer geworden met een lekker windje. We rijden door en zien een bord met het Brantley Lake State Park.

We gaan even kijken en zijn onder de indruk. We blijven hier! Hebben een schitterend plekje met uitzicht op het meer. We krijgen gezelschap van kleine konijntjes en een grote haas nl. black-tailed jackrabbit.

Als we aan het eten zijn loopt er opeens een roadrunner voorbij.

Verder lopen er meerder groepen scaled quails op de camping rond. Dit is het leventje dat we willen. Heerlijk! 5 oktober gaan we naar Carlsbad waar mooie grotten te zien zijn in het Carlsbad Cavern National Park.

Het is weer erg warm. Onderweg zien we een bordje met Living Desert Zoo & Gardens State Park. We gaan toch maar even een kijkje nemen. Lopen de self-guided walking Tour en zien verschillende landschappen in beeld gebracht. Bij de cactussen en struiken uit de woestijn staan de namen. Ook lopen we langs kooien met alle dieren die in New Mexico voorkomen. De nachtdieren zijn ook niet vergeten. Als we in de camper zijn krijgen we een melding van het thuisfront dat vanochtend door een windvlaag de helft van ons tuinhek is weggeblazen. Marian en Nicole ruimen de kapotte hekken op en Nicole informeert bij de verzekering over de schade. Wel even schrikken! Rijden door naar Carlsbad en bezoeken het park. Onderweg veel mooie cactussen o.a. de bloeiende ocotillo.

Met de lift kun je 700 meter naar beneden en daar loop je dan de Big Room Route van 1,2 mijl. Werkelijk indrukwekkend om te zien hoe mooi de natuur onder de grond kan zijn.

We besluiten om daarna het Guadalupe Mountains National Park te bezoeken.

Omdat we een America The Beautiful Pas hebben hoeven we maar $8.00 te betalen voor de overnachting. De bergen zijn echt prachtig.

Jammer dat de trails erg steil omhoog gaan. We genieten van een heerlijke temperatuur en 's avonds koelt het lekker af. 6 oktober gaan we al vroeg op pad en nemen de 60-180 highway.

Een lange, saaie weg dwars door de woestijn. Af en toe zien we een groepje pronghorns.

Af en toe groete groepen agaves.

Gaan naar El Paso waar we de Outlet willen bezoeken. Er zijn veel bekende winkels, maar inkopen doen we later wel. Gaan richting Las Cruzes en kijken bij het RV park in Vado. Dat ligt zo dicht aan de grote weg en het is er zo heet dat we liever kiezen voor het Leasburg Dam State Park.

Wel weer een stuk verder, maar hier heb je tenminste schaduw. We zien groepjes Gambell's Quails lopen.

Verder enkele bloeiende cactussen. 7 oktober belt Cock met Nicole en we horen dat het nieuwe hek al geplaatst is. Fijn dat Nicole dat voor ons kon regelen. Opgelucht gaan we verder naar Deming. Onderweg veel velden met red chili's.

elk jaar houiden ze hier veel chili feesten. Daarna bezoeken we de Mountain View begraafplaats. Daar moet je kunnen vogelen. Valt erg tegen, alleen vliegenvanger en yellow-rumped wabler. Dan door naar de waterzuivering. Die is dicht en de belofte dat je er toch bij zou kunnen komt niet uit. Jammer van de moeite en dus rijden we door naar Spring Canyon State Park om te lunchen. Hier is alleen dagrecreatie.

Wel een mooie plek tussen de bergen. We rijden terug naar het Rockhound State Park.

Het is hier erg druk. We vinden een mooi plekje, gelukkig met schaduw. Het is windstil en erg heet. We zien enkele vogels op de campground o.a. de balck-throated sparrow

en thrasher. Er staan veel schijfcactussen en enkele grote bolcactussen.

's Avonds koelt het gelukkig af. 8 oktober verlaten we Rockhound State Park en via Deming komen we op de 26 naar Nutt. We rijden door de Prairie, een uitgestrekt vlak grasland. Vervolgens slaan we af naar de 27 richting Hillsboro. We rijden door de Lake Valley, waar zelfs een aantal fruitboomgaarden staan.We komen langs een gost town met een aantal verlaten houten huisjes. De weg gaat alsmaar meer stijgen en het landschap verandert steeds. In Hillsboro is zelfs een postkantoor, een bibliotheek en een café.

Het is druk bij het Café en ze hebben een speciaal zondagsmenu: Catfish Plate.

We gaan terug in de tijd en eten heerlijk in een echt western café. Rijden door en stoppen bij de Percha Creek, een historische brug. De omgeving is prachtig.

De weg slingert zich omhoog tot 2500 meter hoogte. Jammer dat de brand in 2013 nog steeds zichtbaar is. We rijden naar Silver City waar we bij Rose Valley Campground een prachtig plekje vinden (P.A.)