Schotland mei-juni 2010

Woensdag 26 mei:
We vertrekken op 26 mei vanuit IJmuiden naar Newcastle.De boot vertrekt om 18.00 uur uit IJmuiden en is de volgende dag om ongeveer 09.00 uur in Newcastle.Het weer is fantastisch, we kunnen nog lekker buiten zitten. De zee is kalm, dus is de oversteek goed te doen.

Donderdag 27 mei:
Het is weer even wennen om links te moeten rijden maar het went gelukkig gauw.We nemen de A 69 richting Hexham. Onderweg zien we de Hadrian's Wall, een muur die in opdracht van de romeinse keizer Hadrianus werd gebouwd als verdedigingslinie omsteeks het jaar 120.
Na Carlisle nemen we na de M6 de A75. In Gretna Green,waar veel trouwlustigen in de echt werden verbonden, rijden we naar Dumfries,waar we om al om twee uur op de camping :Mossband Caravanpark,zijn.De camping ligt op de weg tussen Dumfries en Dalbeattie.

Vrijdag 28 mei:
Nemen de A 711 en doen in Dalbeattie enkele boodschappen. Vervolgens de A 745 naar Castle Douglas, een marktstadje en hengelsportplaats.Op een eiland in de rivier de Dee staat het 14e eeuwse Threave Castle. Het is beroemd om zijn bloementuinen en rododendronbossen.
Volgen de A 713 die na enige mijlen het langgerekte Loch Ken bereikt waar de weg over grote afstand langs loopt.
Via Grenlochar Bridge nemen we de C 50. Parkeren de camper bij het informatiecentrum en lopen een trail door een schitterend gebied met duizenden sterhyacinten gemengd met dagkoekoeksbloemen.
Zien het nest van een visarend met jongen. Verder nog kleine barnsijs, heggemus en grauwe ganzen. Zijn om half vijf terug op de camping .

Zaterdag 29 mei:

Het regent. Nemen de A 712 richting kust.Bij Newton Stuart, een kleine textielstad, verlaten we de A75 om dichter langs de kust te rijden. Dit is de streek rond de stad Wigtown, een schiereiland. Wigtown is een marktstadje met veel gedenktekens.Via de A 714 steken we het eiland over en komen in Fort William, een oord voor baders en vissers.De wegen zijn erg smal en het weer maakt het er niet beter op. Bij Dunragit nemen we de A 715 om via Sandhead en Ardwell naar het zuidelijkste dorp van Schotland, Kirkmaiden,de weg naar de vuurtoren te nemen. Een zeer smalle weg, maar uiteindelijk wel de moeite waard. We vragen bij het informatiecentrum of we op de parkeerplaats mogen overnachten. "s Avonds wandelen we langs de stijle kustpaden en kunnen een slechtvalk van dichtbij fotograferen en verder genieten van drieteenmeeuwen,alken,koeten,noorse stormvogels en veel kuifaalscholvers.

Schotland-040Zondag 30 mei:
We rijden zo dicht mogelijk langs de kust, maar met de camper kun je niet erg dichtbij komen. In Port Logan brengen we een bezoek aan de botanische tuinen.In Stranrear doen we boodschappen bij de Lidl en daarna hebben we de pech dat het lampje van de dynamo op het dashbord gaat branden en na lang zoeken en veel kilometers komen we uiteindelijk in Skelmorlie aan en vinden een camping: Skelmorlie Mains Caravanpark. We bellen de ANWB en die zorgen dat de AA komt. Om vijf uur komt een monteur, maar die kan het niet vinden en belooft dat hij ons de volgende dag naar een garage brengt.Het weer is ondertussen prima en we zijn erg blij dat we rustig daarvan kunnen genieten.

Maandag 31 mei:

Om kwart over tien komt een truck met oplegger om ons naar de garage te brengen. We leggen uit dat we wel zelf kunnen rijden en na veel heen en weer bellen brengt hij ons naar een garage in Port Glasgow.Om half twaalf arriveren we daar en om éën uur horen we dat de dynamo nie top voorraad is. Dus besluiten we terug te gaan naar de camping en daar het telefoontje van de ANWB af te wachten.Gelukkig is het weer prima en lezen en wandelen we wat.

Dinsdag 1 juni:

Horen van de ANWB dat de dynamo pas de volgende dag zal aankomen, dit in verband met Bankholiday,, dus we blijven nog een dag op de camping.Het regent de hele nacht!