Donderdag 18 februari t/m maandag 22 februari:

Rijden in een week op ons gemak naar Tarifa in Spanje. Onderweg is het regenachtig en soms koud met af en toe lichte sneeuw.

Dinsdag 23 februari:

Na een redelijke nachtrust op een camping in Tarifa ( € 20.00) gaan we op tijd naar de haven. Tot onze verbazing kunnen we vrijwel gelijk doorrijden en als we net op de boot zijn gearriveerd gaan de deuren dicht en vertrekken we richting Ceuta. We hebben geluk, dat de zee heel rustig is en na anderhalf uur zijn we aan de overkant. Daar is het erg lastig om precies te weten wat er van ons verlangd wordt. Gelukkig is er een behulpzame spanjaard en verloopt alles heel gladjes. We worden wel vier keer gecontroleerd en rijden daarna door een heel smal hek en een weg vol met gaten de grens over. Nemen de weg richting Asilah. Volgen de N 16 en nemen de tolweg. Bij het tolpoortje kunnen we gelukkig met euro's betalen en krijgen we dirhams terug. We rijden over een splinternieuwe snelweg, zou je hier niet verwachten. Bij Assilah zien we campers staan aan het brede strand. We gaan er bij staan.

's Middags lopen we over de brede boulevard  via de stadspoort "Bab A-Kasbah"met bedelaars op de grond de oude medina in. Een wirwar van steegjes tussen de witte huizen strelen het oog, De hoofdkleuren in de witte muren zijn helblauw. Dat schrikt de vliegen af. Je ziet ze rond de ramen, de deuren en luchtroosters. In het begin van de medina typische Marokkaanse producten. Prachtige gekleurde tapijten, lampen, kleding, houtsnijwerk en aardewerk.Elk straatje is weer anders.Als je door de steegjes loopt hoor je allerlei arabische muziek en het ruikt er heel kruidig.

 

Soms zie je het silhouet van een vrouw in wapperende gewaden. Als ze dichterbij komen en je wilt een foto maken bedekken ze hun gezicht en draaien zich om.De hoge stadsmuren met poorten zijn eind 15e eeuw door de portugezen gebouwd. Via de poort ""Bab Homar"aan de stadskant kwamen we op de Avenue Hassan II met veel terrassen. Aan de muurzijde is de Soukh, een markt met hoofdzakelijk groente en fruit. Drinken koffie op een terrasje en gaan 's avonds eten bij Sevilla een klein eettentje, waar we heerlijk gegeten hebben.

Woensdag 24 februari:

Zien sterns en adouinmeeuwen en rijden naar het noordoosten, op de borden aangegeven met "Had Gharbia II" - Barrage du 9 navril 1947 25'. Na 11 km. ,een verboden toegang-weg, die leidt naar het  radiostation. We zien niets bijzonders. Onderweg hiernaartoe zien we kuifkoekoeken en kuifleeuwerikken.

De weg is erg slecht. We rijden verder naar Larache. We rijden door een buitenwijk van de stad en zien veel armoede. Komen op een camperplek uit die gratis is.Hij ligt 2km. voor de stad rechts van de N1, tegenover Hostal Flora. Het is er erg druk en we worden netjes naar een plekje gebracht. Wandelen naar de stad. Het is zeker vier of vijf kilometer lopen. Overal langs de weg wordt gebouwd. Hele nieuwe wijken worden uit de grond gestampt. Eindelijk komen we aan op de Place de Libération.Vele visrestaurantjes, caféterrasjes en eettentjes geven het plein de nodige sfeer. In het midden van de arcadebogen is een hoge bakstenen poort met een afdak van dakpannen "de Bab El-Khemis" poort of donderdagpoort. Daardoor lopen we de medina in met allerlei soorten marktkraampje

        

Lopen ook nog even over de boulevard, die hoog boven de kust loopt. Nemen een taxi terug. Als we op de camperplek zijn geeft een duitse camperaar ons heel veel tips om onze reis goed te laten verlopen. 

Donderdag 25 februari:

Willen naar de zoutpannen en moerasgebieden ten zuiden van Larache. Komen op zeer slechte wegen, met veel vrachtwagens,  vol met kuilen en gaten. Zien geen vogels en besluiten uiteindelijk  de tolweg naar Moulay Bousselham te nemen.Vinden de camping: Flamals Loisirs.Hebben een mooie plek. Gaan met de spartamets naar het dorp, kopen marokkaans brood voor één dirham! Praten met een visser om met een boot het meer op te kunnen. Blijkt heel duur en aan vogels is er niet veel te zien. Dus.. dat doen we niet. Terug naar de camping, waar we een wandeling omheen maken en veel kleine irissen witte klokjes fotograferen.

Vrijdag 26 februari:

Rijden naar de N1 naar Souk El-arbadu-Rharb. Een zeer goede weg door vrijwel vlak terrein. Landbouwgronden en eucalyptusbossen wisselen elkaar voortdurend af. Overal langs de weg lopende mensen en herders die hun kuddes schapen of koeien hoeden. Veel karren met paarden ervoor. Ezels volgeladen met riet of gras. Het lijkt erop of de mensen langs de weg leven. Verderop veel kwekerijen (pepiniéres).Ook maken we kennis met bergen zwerfvuil langs de weg. De streek waar we nu door rijden is uitermate groen met veel bomen: eucalyptussen, eiken en mimosastruiken.Zo'n elf kilometer vóór Salé hebben we de Jardin Exotiques ofwel de tuinen van Sidi Bouknadel bezocht.Het is een groot complex met zg.tuinkamers. Niet echt spectaculair.Gaan daarna naar het Lac de Sidi-Bourhaba. Zien daar knobbelkoeten, geoorde futen, schildpadden en krooneenden.

Willen naar de camping La Plage in Salé, maar die is er niet meer en we komen uiteindelijk uit in Rabat, waar we aan de stadsmuur op een bewaakt parkeerterrein kunnen staan voor 20 dirham. Gaan lopend naar de medina van Rabat. Binnen de ommuring vallen direct de restanten van zuilen op. Dit zijn restanten van wat eens de grootste moskee van de islamitische wereld had moeten worden. De toren van Hassan, het vierenveertig meter hoge minaret, is versierd met bogen en lofwerk. Aan de linkerzijde van het plein is het Mausoleum van Mohammed V. Rechts de Yacoub El Mansour moskee.

Rabat is een drukke stad met allemaal witte gebouwen. We eten aan de overkant van de haven en dat is echt heerlijk.

 

 

 

Template design by Leonard