Woensdag 26 augustus:

Pakken de bus van tien uur naar Bilbao. Voor 1.25 euro rijden we naar Atxuri waar de bus zijn laatste halte heeft. Atxuri ligt aan de Ria de Blibao, een brede rivier waar veel grote vissen in zwemmen.

Het is weer heet, zo'n dertig graden! We bezoeken eerst de markthal en drinken vervolgens koffie in een kleine bar aan de Ribera. Lopen langs het water waar veel tenten staan vanwege de evenementen in de stad. Het is er erg druk.We komen langs de kathedraal en het oude treinstation uit 1906. Lopen de winkelstraat door en over verschillende plaza's.

Er staan mooie oude en moderne gebouwen naast elkaar.

Bezoeken een winkelcentrum waar we bij Mr. Wok even kunnen uitrusten en van het heerlijke buffet kunnen genieten. Brengen daarna een bezoek aan het Guggenheim Museum. Voor het museum staat een enorme hond bekleed met allerlei kleuren planten.

Een Guggenheim museum is een bijzonder museum met wisselende tentoonstellingen. Nu op de derde verdieping Jean-Michel Basquiat met Now 's the time. Op de tweede verdieping werk van Jeff Koons, bekend om de stalen figuren gebaseerd op de dierfiguren gemaakt van ballonnen.

Ook bijzonder is het werk van Richard Serra, The matter of Time, waar je door stalen cirkels met variabele dimensies kunt lopen. Nu nog de hele weg terug naar de bus. Valt wel maar niet mee! Het is ondertussen vijf uur, dus logisch dat onze voeten erg moe zijn.

Donderdag 27 augustus:

Gaan vandaag op weg naar Santurtzi waar we morgen een boottocht gaan maken. Het is maar een klein stukje en we zijn al vroeg in de haven. Het is een grote haven en er is weinig plaats om te parkeren. We vinden een plek tegenover het treinstation. Het is weer erg heet. We staan in de volle zon. We zien even later dat er even verderop een groot zwembad is en dus gaan we daarheen om verkoeling te zoeken. 's Avonds is er een seminair van Gorka Ocio, een aardige erg dikke spanjaard die mij met twee dikke zoenen welkom heet.

Er komen nog acht spanjaarden binnen die morgen ook mee gaan. Het is erg lastig om het snelle spaans te volgen, maar er zijn genoeg beelden om alles duidelijk te maken. Zoeken erna een terrasje op om een biertje en een glas wijn te drinken. Als we willen afrekenen schrikken we van de prijs: 2.35 euro!!! Dat is nog eens klasse! In de camper is het erg heet en de trein maakt veel lawaai, dus we slapen niet zo goed.

Vrijdag 28 augustus:

Zijn al vroeg op en vertrekken om acht uur met de boot. Het is een beetje bewolkt,maar de zon komt er op sommige plekken al doorheen. Het water is glad als een spiegel. We moeten eerst meer dan twee uur varen willen we ook maar iets kunnen zien. Als we de eerste dolfijnen hebben gespot

dan gaat het achter mekaar door. De boot staat in contact met een vissersboot die in de buurt ligt en doorgeeft waar iets te zien is. Gorka gaat volledig uit zijn dak als we drie specialiteiten hebben gezien, maar het worden er maar liefst zeven!! Hij staat te dansen op het dek! Achtereenvolgens zien we de gewone vinvis,

de noordse vinvis, en de potvis. Onder de boot zwemmen regelmatig gewone dolfijnen, spitssnuit dolfijnen en gestreeptre dolfijnen mee. Soms zien we hele grote groepen tuimelaars. De griend laat zich met drie of vier tegelijk bewonderen.

We hebben het er maar druk mee. Soms zie je het water rood kleuren van het uitgespuugde kriel. De vogels scheren over het water o.a. de Kuhls,de grote, de grim, de vale en de noordse pijlstormvogel.

Verder het stormvogeltje, de kleinste jager, het visdiefje, de noordse stern en de geelpoot meeuw. Nagenietend van al dat moois varen we in de hete zon weer terug naar Santurtzi. Daar pakken we de camper en rijden door naar Islares waar we op de camping gaan staan. We kijken op een grote rots waar we wel 18 vale

en een monniksgier zien zweven. Gelukkig koelt het een beetje af en kunnen we lekker buiten zitten.

Zaterdag 29 augustus:

Blijven nog een dagje op de camping om uit te rusten, te wassen en op te ruimen. Het is de hele dag wisselend bewolkt en het duurt erg lang voor de was echt droog is. We lopen nog even naar het strand. Het is er erg druk met dagjesmensen.

Op de camping worden veel caravans schoongemaakt voor vertrek. Volgens ons zit de vakantie er bijna op voor de spaanse kinderen. Wordt het overal weer lekker rustig en goedkoper.

Zondag 30 augustus:

Vertrekken op tijd en rijden de N 634 om bij Santona het waddengebied te gaan bekijken.

Er is een mooie kijkhut, maar we zien alleen een paar wulpen en bontbekplevieren.

Gaan verder via de A8, E70 tot Unquera. Het is bewolkt en af en toe regent het. Het is maar twintig graden! Slaan af tot Panes en vervolgens rechtsaf naar Las Arenas de Cabrales.

Vinden daar een plekje op de camping. Gaan 's middags naar het dorp. Daar is kaasfeest! Het stelt echt niets voor. Een paar kraampjes met eten en kaas en verder kleding en speelgoed. Het is weer heet en we zoeken een terrasje op. Eten heerlijk cabraalse geitenkaas erbij.

Terug op de camping zien we 8 vale gieren zweven. Bij de rivier grote gele kwik en een bonte vliegenvanger. Om 10 uur begint het te regenen en slaat het weer volkomen om.'s Avonds eten we een Menu del Noche! Wat is het leven van pensionades toch zwaar!

Maandag 31 augustus:

Het heeft de hele nacht gegoten en hard gewaaid dus van slapen kwam niet veel. We besluiten de Picos te laten liggen omdat je door de regen en de mist toch niets kunt zien. We gaan eerst naar Canga de Onis en nemen dan de N634 naar Oviedo.In de dorpen zie je veel stenen gebouwen met een zadeldak en een kruis. Deze Horreos worden gebruikt als opslag voor mais en zijn gebouwd om de oogst tegen vochtigheid en ongedierte te beschermen.

In de moderne tijd worden deze opgeknapte horreos ook gebruikt als woning. Vervolgens de A66 en A8 naar Avilés. Daar slaan we af naar Cabo de Penas. Het regent gelukkig bijna niet meer en op de kaap is het zelfs even droog. Er zitten veel zwarte roodstaarten en jonge roodborst tapuiten.

Het uitzicht is spectaculair. De bodem is bedekt met veel soorten heide.

Jammer dat er over zee geen vogel te zien is. We rijden verder naar Cudillero en vinden een plek bij een restaurant. 's Avonds gaan de hemelpoorten weer open en het houdt niet meer op.

Dinsdag 1 september:

Met nog steeds regen en een temperatuur van 15 graden vertrekken we via de A8 richting Viveiro. Het is een schitterende weg met bermen begroeid met hei. Als we stoppen zien we zelfs de crocussen bloeien

Daar nemen we de N 642 naar Porto do Banqueiro waar we rechtsaf slaan de AC 100 op naar Punta de la Estaca de Bares.

Het laatste stuk is smal maar mooi. We rijden regelmatig door eucalyptusbossen met weer veel heideplanten en varens. Er is veel nieuwe aanplant. Op de kaap gaat de zon zowaar schijnen en loopt de temperatuur al gauw op. Heerlijk! We wandelen naar de punt en zien enkele Jan van Genten overvliegen.

Verder is het opmerkelijk stil. We rijden door naar Espasante waar we een camperplek aan zee vinden in de haven. Het is een leuk klein haventje met enkel wat meeuwen en twee regenwulpen. Een superplek!