zondag 18 december:

Om 9.30 komt Dong weer voorrijden.We gaan eerst naar de Abandoned Building om te vogelen. Rondom dit verlaten gebouw zijn zoutpannen en is er vaak veel waar te nemen.We zien grutto's,

steltkluten en kleine, gewone en reuze sterns. Verderweg staan grote zilverreigers en daartussen een painted stork. In de lucht vliegt een brahminy kite.

Rijden verder naar Pak Thale om de lepelbekstrandloper te zien en we hebben geluk. Er zitten maar liefst 7 !! Zoveel hebben we nog niet bij elkaar gezien.

Op de dijkjes zien we ook nog kleine sterns en één witwang stern.In het water drieteenstrandlopers, veel steltkluten en kleine strandlopers. Daarna op weg naar Lam Pak Bia waar Mr. and Mrs. Deang met een gedekte tafel op ons staan te wachten. We worden allerhartelijkst ontvangen en onthaald op garnalen met groente, gebakken vis, garnalen met knoflook en rijst. Een zelfgemaakt toetje van doorzichtige pannenkoekjes met cocos en partjes sinaasappel. Heerlijk! Na het eten eerst koffie en dan met de boot naar de zandbank.

We varen langs de mangrovebossen en zien veel grote en kleine zilverreigers en chinese pounds herons.Er staat veel wind en dus ook af en toe hoge golven. Het bootje klapt flink op de golven. Mr. Deang

zet ons netjes bij de zandbank af en loopt met ons mee om te vertellen wat we zoal zien. We zien malaysian plover

en white-faced plover, kleine sterns, grote zilverreiger, een chinese heron, heuglin's en brown-headed gulls.

Boven het water verschijnt een visarend. Op de terugweg zwemt er een watermonitor langs de boot. Mrs. Deang biedt ons na de boottocht nog koffie of fruit aan maar dat doen we maar niet want we hebben de zoon van Tong, die mee is omdat het zondag is, beloofd om naar het Kings Project te gaan om kingfishers te zien. Dus daar eerst naar toe vóórdat het te donker is. Helaas laat geen ijsvogel zich zien!! Wel enkele watermonitors, lapwings, steltkluten, bronzed drongo's, asian pied strarling en white-vented myna's.

Al met al een zeer geslaagde dag

Maandag 19 december:

Vandaag de laatste dag. We nemen de scooter en gaan naar Hua Hin naar het winkelcentrum bij de Tesco Lotus.We lopen de drie verdiepingen door met veel winkeltjes. Eten tussen de middag bij de pizzeria en daarna maken we een flinke wandeling langs het strand. Het is er druk met toeristen. Het zand is heel mooi wit en er staan veel ligstoelen. De thaise bevolking wil ze maar wat graag verhuren en biedt ze ons steeds weer aan.Weer terug bij het huis pakken we de koffers in en relaxen we wat.

Disdag 20 december:

Cock wordt op zijn verjaardag overladen met e-mails. Dong komt ons keurig op tijd ophalen en brengt ons naar het station. De trein is een half uur te laat.

Het is erg druk, toeristen van allerlei pluimage staan te wachten. Er is dus genoeg te zien. De treinreis verloopt voorspoedig en precies op tijd zijn we in Chumpon.Daar worden we opgehaald.Het is wel twintig minuten naar het resort. We worden allerhartelijkst ontvangen door Ju en Devies. De kokkin, Kung, valt ons om de nek en we worden flink geknuffeld. Krijgen dezelfde bungalow als vorig jaar. 's Avonds worden we onthaald op een italiaanse maaltijd bij de pizzeria. Er is nog een belg, vroeger para-commando, met de nodige sterke verhalen, een engelsman, met gouden handjes volgens Devies, en een fin, die de huizen van Devies probeert te verkopen. De chefkok Bob is nieuw en heeft van alles te vertellen over zijn vijfsterren restaurants in India, Bejing in China en Penang in Malaysia.

Woensdag 21 december:

De zon schijnt uitbundig en na een geweldig ontbijt gaan we  heerlijk genieten aan het zwembad.Worden uitgenodigd voor de lunch hier. Lopen dan naar het strand, waar het vreselijk rustig is. Alleen een paar dronken thaise mensen en verder is het uitgestorven.Zo rustig hebben we het nog niet meegemaakt. Ook bij de restaurantjes is niemand te zien. De meeste restaurantjes zijn zelfs dicht.Lopen over het strand, dat overigens heel schoon is, weer terug.'s Avonds is er een italiaanse avond met barbeque. We ontmoeten een nederlander en raken aan de praat. Hij is een neef van de eigenaar van Palm Beach Resort, waar we vorig jaar zaten voor één nacht! Het resort blijkt al gesloten!

Donderdag 22 december:

Het is bewolkt en volgens Devies blijft het zo. Komt wel goed uit want we zijn toch verbrand gisteren. Cock heeft vannacht last van diarree. Dus maken we er vandaag maar weer een rustig dagje van. De tempertuur is heerlijk!Ik lig lekker bij het zwembad en lees wat en Cock ligt merendeels in de airco en slaapt wat.'s Avonds eten we een fantastische vismaaltijd

met mosselen, schelpen, verse tonijntartaar, haai, twee hele grote vissen en een grote schaal met krabben. Daarbij geroosterd brood en salade. Om je vingers bij af te likken! Toe een ijscoupe met chocoladesaus. Jammer dat Cock er niet van kan genieten. Hopelijk volgende week.

Vrijdag 23 december:

Mijn buik speelt ook al op, gelukkig niet zo erg als bij Cock.Huren bij Devies een scooter en gaan langs de kust een eindje rijden. De scooter rijdt niet zo lekker als die van vorige week. We komen terecht bij een weg die de berg opgaat en daar hebben we een mooi uitzicht op de zee. Vogels zien we weinig.We rijden verder en vullen de tank bij een klein tokootje waar ze benzine in flessen verkopen. Rijden daarna door naar Chumpon en lopen over de markt. We vinden geen leuk eetstalletje, dus kopen we wat banaantjes en crackers.Als we weer terug zijn bij  het strand dichtbij het resort gaan we even langs bij de Pirate en eten we daar een bananapancake en een kipsandwich. Heerlijk!Aan de overkant van de weg staan "Madrileentjes"de bloemen die we op Curacoa in de tuin hadden!

Zaterdag 24 december:

Willen met de scooter gaan rijden,maar als we de sleutel gaan ophalen van de neiuwe scooter, die Devies ons heft beloofd, blijkt dat de italiaanse gasten hem hebben gepakt en erop weg zijn. Lekker is dat! Dus gaan we maar naar het strand om te eten. De Pirate is dicht en daarom gaan we naar het restaurantje ernaast. De pancake en de clubsandwich zijn erg goed! Daar het bewolkt is gaan we bij het zwembad liggen.Kunnen we ook niet verbranden! Het water van het zwembad zien we langzaamaan verkleuren van blauw naar groen.Er is iets niet goed gegaan en het wordt steeds groener. De jongen die het zwembad onderhoudt wordt er nerveus van. 's Avonds hebben we een pizza-avond in de pizzeria. Devies bakt zelf de pizza's en ze zijn werkelijk heerlijk! We kletsen nog wat met de belg en gaan bijtijds naar bed.

Zondag 25 december:

Kerst in Thailand! Het waait erg hard en het is weer bewolkt.Er is een gezamelijke lunch. Er zijn wel dertig gasten, voornamelijk italianen. Er is weer een heerlijk buffet.Het water van het zwembad is gelukkig weer blauw ! Dat is sneller gegaan dan iedereen dacht.Gelukkig maar! Om drie uur gaan we er even tussenuit met de scooter. Als we willen tanken blijkt dat Cock niet genoeg muntgeld bij zich heeft en gaan we terug naar het resort om te halen. Richard, de belg, biedt aan om ons te begeleiden met zijn moter.Uiteindelijk moeten we Sahpli voorbij om bij en benzinestation te tanken. Alle kleine toko's zijn dicht, waarschijnlijk omdat het kerstdag is en de kleine benzinepunten leeg of kapot! Richard biedt aan om ons naar de berg te brengen waar je op het juiste moment roogvogels kunt zien. We gaan de berg niet op daar het te hard waait. Rijden wel nog naar de tempel van de monnik waar we vorig jaar ook waren met Devies. Op de terugweg drinken we samen k

Daar wordt vis, groente, fruit, kleding en natuurlijk eten verkocht.Ook insekten zoals sprinkhanen,

wormen en kakkerlakken in vershillende maten worden daar aangeboden, geroosterd in de marinade!'s Avonds drinken we nog wat bij Ju en Devies.