Zaterdag 25 augustus:

Om 10 uur komt Peter, de gids  van Peters Walk. We wandelen naar de metro. Hier vertelt hij ons hoe alles werkt.

We gaan met de metro naar de stad en kijken onze ogen uit.

Wat een schitterende stad! Lopen tot de Isaacs Cathedral waar we om twee uur moe maar voldaan gaan lunchen.

Lopen terug door de Nevsky Prospekt, de winkelstraat van St. Petersburg, naar de metro. Vlak bij het hotel vinden we een bakker en halen vers brood.

Zondag 26 augustus:

Stappen over op verschillende metro's en komen uit bij de Admiraliteitskaya. Daar vandaan lopen we naar het General Staff Building en kopen een kaartje voor het museum en de Hermitage.

Brengen eerst een bezoek aan het voormalige hoofdkwartier van het leger. Hier bewonderen we vooral veel schilderijen van o.a. Monet, Gaugin en Matisse.

Tussen de middag vinden we een restaurantje waar we een bussines-lunch bestellen. We krijgen een soepje, een hoofdgerecht, een salade en een pannenkoek toe voor 390 roebel (is 4 euro!) We kunnen er weer tegen en gaan naar de Hermitage. Dit voormalige paleis bestaat uit meerdere gebouwen. Het oudste is het Winterpaleis,

dat in 1754 door Rastrelli werd ontworpen voor tsarina Elisabeth. De grondlegger van de collectie is Catharina de Grote die vooral westerse kunst aankocht. Het is onmogelijk tijdens één bezoek alle objecten te zien, het museum bezit er meer dan drie miljoen! Het is er ontzettend druk, vooral veel aziaten. Het gebouw is van buiten al indrukwekkend, binnen weet je niet wat je ziet.

Het is zoveel en zo mooi, we zijn er stil van. We zien kunst van over  de hele wereld. Nederland is goed vertegenwoordigd met Rembrandt, van Gogh, Rubens, Frans Hals en vele anderen.

Om drie uur zijn we te moe om verder te gaan en lopen rustig via de nevskiprospekt, een 4,5km lange winkelstraat,

terug naar de metro.

Maandag 27 augustus:

Gaan met z'n allen naar de stad om een rondvaartboot te bespreken voor morgenavond. We lopen naar de informatie naast de Hermitage.

Als iedereen betaalt heeft gaan wij naar de Petrus en Paulvesting. Dit is het oudste gedeelte van Sint Petersburg.

De bouw van de vesting begon in 1703 en ligt aan de rivier de Neva. De muur, die de hele vesting omringt, werd gebouwd vanaf 1706. Er kwamen zes bastions. Er zijn drie poorten nl. de Johannespoort, de Petruspoort en de Nevapoort.

Achter de Nevapoort ligt het huis van de commandant met daarin het museum van de geschiedenis van Sint Petersburg. Centraal staat de Petrus en Pauluskathedraal. De kathedraal heeft een hoge,

vergulde spits die van verre te zien is. Verder is er het Artilleriemuseum,  een gevangenis en de Munt waar vroeger geld geslagen werd. Weer een mooie dag met veel bezienswaardigheden. Maar het is ook heel vermoeiend. Dus gaan we met de metro weer terug naar de camper.

Dinsdag 28 augustus:

Gaan weer naar de stad en bezoeken vandaag de Izaakkathedraal.

Deze kathedraal werd ontworpen door Montferrand in 1818. Het graniet komt allemaal uit Finland aangevoerd via een speciaal aangelegde spoorlijn.

Alle muren, pilaren, bogen en deuren zijn voorzien van religieuze afbeeldingen.

De koningspoorten wegen 5 ton! De kathedraal wordt sinds 1990 weer af en toe voor missen gebruikt. We kopen ook een kaartje voor de kolonnada, de ruimte rond de koepel. Vanaf hier boven hebben we een schitterend uitzicht op de stad.

We steken het park aan de overkant over om het beeld van de bronzen ruiter te bewonderen. Dit beeld werd in 1782 voor Catharina de grote gemaakt.

Omdat we vanavond nog een boottocht hebben gaan we eerst terug naar de camping om uit te rusten. Om half twaalf vertrekken we met z'n allen naar de kade achter de Hermitage. Het is fris, maar droog. Het verlichte Sint Petersburg is bij nacht een sprookje!

Om één uur gaat de eerste verlichte brug omhoog. Daarna haasten alle boten en bootjes zich naar de plek waar de volgende brug open gaat.

Een waar spektakel. Alle gebouwen rondom de rivier zijn schitterend verlicht.

Het word zo langzamerhand steeds kouder en we zijn blij als we om half drie met de taxi naar de camping kunnen.

Woensdag 29 augustus:

Weer een dagje stad. Het is bewolkt en het spettert een beetje. We bezoeken eerst de Kathedraal van Onze-Lieve-Vrouw van Kazan. De kathedraal dankt haar naam aan de icoon van Onze-Lieve-vrouw van Kazan, die prins Pozjarski bij zich droeg toen hij Polen in 1612 uit Moskou joeg. Het gebouw is geïnspireerd door de Sint Pieter in Rome.

De buitenkant is versierd met talloze beelden van heilige en wereldse beelden.

Tegenover de kerk ligt de grootste boekhandel van Sint Petersburg. Het pand in art nouveaustijl werd in 1902 gebouwd voor de naaimachinefabrikant Singer. Hun handelsmerk, een grote wereldbol, staat nog altijd op het dak.

Lopen verder naar de Herrijzenis- of Bloedkerk. Op deze plek werd tsaar Alexander ll vermoord. De kerk is een typisch voorbeeld van de Russische stijl die aan het eind van de vorige eeuw bijzonder populair was. Er zijn veelkleurige uivormige koepels te bewonderen.

Helaas is de kerk gesloten en kunnen we de binnenkant niet bekijken. We rusten uit tijdens de lunch en nemen daarna de metro naar het Alexander Nevsky Monastery. In de 18e en 19e eeuw werden hier veel belangrijke personen begraven o.a. Tsajkovski en Dostojevski.

De kerk is door de jaren heen als kerk blijven functioneren.

Als we weer buiten komen regent het erg hard. We besluiten met de metro terug naar de camping te gaan. ‘s Avonds eten we met Irene, Dick en Bram bij een chique russisch restaurant. De bediening laat te wensen over, het eten is redelijk en voor russische begrippen best prijzig.

Donderdag 30 augustus:

Rijden achter Cees en Astrid aan en verlaten Sint Petersburg. Dat gaat gelukkig heel wat makkelijker dan toen we de stad inkwamen.

Het is bewolkt en 18 graden. We hoeven vandaag maar 50 km. te rijden. We arriveren bij een gloednieuwe camping. Het sanitair is prima. Eten 's avonds voortreffelijk bij het restaurant. Het restaurant ligt aan een kleine skipiste waar zelfs een sleeplift is.

Vrijdag 31 augustus:

Mogen met Bram meerijden naar Peterhof. Hier bouwde Peter de Grote rond 1705 een eenvoudig huisje aan de Finse Golf. Spoedig besloot hij er een villa te laten bouwen, Mon Plaisir. Daatna volgde de bouw van een paleis en een park, geïnspireerd door het franse Versailles.

Later werden er nog verschillende paleizen aan toegevoegd. Eén van de beroemdste delen van Peterhof is de grote Waterval.

Het water stroomt naar enkele grote vijvers waar 64 fonteinen het omhoog spuiten. Het park is verdeeld in Hoge, lage en Aleksandriapark. Er staan vele, goudkleurige beelden, wel 37, centraal in de parken.

We zijn te moe om de paleizen ook nog van binnen te bekijken en gaan na de lunch weer terug naar de camping. Jammer dat de camping zo ver van Peterhof is gelegen, zo'n 43 km. heen en terug. Het is bewolkt weer met af en toe een mager zonnetje. Gaan 's avonds weer heerlijk eten in het restaurant.