Donderdag 25 oktober:

Vandaag wordt Nicole 45 jaar! Waar blijft de tijd? Gaan om half zes naar de Hide Lake Panic. Zien twee soorten kingfishers, visarend,

jacana's, nijlpaarden, krokodillen en bushbokken die aan de kant smullen van de bladeren van de waterlelies. Gaan terug om te ontbijten. Daar we vandaag maar 60 km. hoeven te rijden gaan we daarna nogmaals naar de hut. Het is er erg druk.We zien ossenpikkers op de ruggen van de bushbokken.

Een visarend in de boom die baltsgedrag laat zien. De kingfishers proberen de net gevangen visjes te verorberen.

Rijden naar de H1. Onderweg zit een eagle owl verscholen tussen de rotsen. Eronder in de schaduw twee jongen!

We rijden door en komen langs de Transport Dam. Daar lopen twee neushoorns langs het water. Er komen verderop twee olifanten aanlopen.

Vlak bij de auto ligt een waterbok rustig een dutje te doen.

In een boom zitten drie vultures en ernaast een lapped-faced vulture. Opeens zien we onder die boom een leeuwin liggen. We besluiten te wachten op wat er gebeuren gaat. En we hebben geluk! Even later komt er een tweede leeuwin bij en nog even later een derde! We kunnen ze even goed bekijken en daarna zijn ze weer verdwenen.

We rijden door naar Pretorius Rest Camp. We rusten lekker uit in de airco van de rondavel. Gaan om vijf uur een rondje rijden. We zien enkel een red-crested busterd.

Zitten daarna nog lekker buiten. Het is inmiddels afgekoeld. Het was vandaag meer dan 30 graden. Een grote groep parelhoenders is erg luidruchtig en bedelt om voedsel. Als iemand ze iets geeft rennen ze er met z'n allen op af.

Vrijdag 26 oktober:

Rijden de H1-1 richting Skukuza.

Onderweg een neushoorn, zebra's met jongen en giraffen.

Opeens steken wel 20 olifanten de weg over. Van alle kanten komen de safari-auto's aangereden. Het lijkt wel afgesproken!

We rijden nogmaals langs de Transport Dam. Daar staat een groep witkop fluiteenden en enkele waterbokken.

Onderweg zien we een woodland kingfisher in een boom. Slaan af naar de H3. Pauzeren bij de parkeerplaats van Afsaal waar ze heerlijke koffie hebben. Slaan af naar de S118 en nemen vervolgens de S119 om de Gardenia Hide te bezoeken. Er is geen water te zien. We gaan hier lunchen. De harlequin quails zijn zo brutaal dat ze op de houten rand van de kijkhut komen zitten om brood te pakken.

De boomeekhoorns vechten om de kruimels.

Er staat een african wattled lapwing even verderop. Na een tijdje blijkt het vrouwtje dichtbij op haar nest te zitten.We rijden door en zien in een lage boom een african barred owl zitten.

Komen uit op de S114 en zijn blij als we weer op asfalt kunnen rijden. Rijden door naar Berg en Dal Rest Camp.

Daar hebben we een ruime bungalow.Lopen naar het water, maar er is geen water. Zelfs bij de Dam is er geen druppel water te zien. Onderweg reden we langs een golf resort waar wel water was. Maar ja verschil moet er wezen! Wel jammer er zijn dus ook geen vogels te spotten! Ook het restaurant is niet super, gewoon een Wimpy! Niet bijzonder dus..

Zaterdag 27 oktober:

Rijden naar Malelane Gate en verlaten het Kruger Park. Gaan nu richting Swaziland. Bij de grens krijgen we een stempel in ons paspoort en moeten 50 rand betalen voor de auto.

Het is hier opvallend groen en heuvelachtig.Ook hier veel bloeiende jacaranda bomen.

Rijden door dorpjes waar je alleen maar zwarte mensen ziet. De automobilisten rijden als gekken en halen links en rechts in. We zien veel mensen met stapels hout op hun hoofd of vrouwen met kruiwagens met bouwmaterialen en baby's op hun rug. We durven nergens te stoppen om koffie te drinken.

We rijden Manzini binnen waar het erg druk is en veel wegwerkzaamheden plaatsvinden. We moeten lang zoeken naar Vuya Nathi Guest House. Worden daar allerhartelijkst ontvangen. Installeren ons en rusten uit. Daarna gaan we naar Milwane Nature Reserve. Met onze wildcard kunnen we gratis naar binnen. Eten eerst bij het restaurant waar we een prachtig uitzicht hebben bij het water. Op de achtergrond een boom vol met heilige ibissen.

Als we doorrijden moeten we over hele slechte gravelwegen. We zien wrattenzwijnen, zebra's en biesbokken. Er vliegen white-faced bee-eaters rond. Gaan weer terug naar ons guesthouse.

Zondag 28 oktober:

Na het ontbijt gaan we naar het Hlane Royal national Park.

Via de MR3 bereiken we dat na ongeveer een uur rijden. Onderweg ontzettend veel drempels. Aan de kant van de weg kleine stalletjes met emmertjes zoete aardappels,houten schalen en rieten korven.

Mogen weer gratis naar binnen bij het park. Lopen naar het restaurant en kijken uit op een waterplas waar neushoorns met jongen rondlopen en lekker in de modder liggen. Ook laat een bennett's specht zich mooi fotograferen.

Verder zien we een aantal maraboe storks,

yellow-billed stork, wooly-necked stork, grey heron, hoppen

en steltkluten. Een three-banded plover eheft op de grond een nestje.

In de aanwezige bomen veel wevers bezig aan hun nestjes.

Er vliegen twee hoppen over. We rijden naar de vogelhut, maar het laatste stuk van de weg is te slecht om verder te gaan. Dus moeten we omkeren. Dat is wel balen. Gaan terug om rustig te genieten van de neushoorns met jongen. Er komen nog olifanten naar het water om te drinken evenals twee wrattenzwijnen.

In de lucht grey-headed sparrows, een crested barbet en enkele grijze lorries.

Al met al een mooie dag. Wel was het warm, zo'n 30 graden. Bij het guesthouse kunnen we nog even buiten in de schaduw zitten en zien op een elektriciteitsdraad een brown-headed kingfisher zitten.

Maandag 29 oktober:

Verlaten Swaziland. Bij de grens gaat alles heel relaxed. Rijden naar Pongola in Zuid Afrika. We rijden via de MR 3 naar de MR 8. We rijden de bergen in en het weer wordt steeds  slechter. Het zicht is nog geen 50 meter en de temperatuur is 16 graden. Pas als we de bergen verlaten klaart het op en stijgt de temperatuur. Stoppen bij Pongola Nature Reserve waar we weer gratis in kunnen. We zien een grote groep wrattenzwijne die met ons mee rennen.

We rijden aar de camping die aan een groot meer ligt.

Cock ziet een bus naderen en herkent de groep fransen die we bij de grens hebben gezien. Ze gaan naar een op het meer liggende boot. Cock aarzelt niet en vraagt de schipper of wij ook mee mogen. Dat is geen probleem en even later zijn we aan boord en varen we mee. Een prima idee om de tijd te vullen voor we bij onze accommodatie kunnen inchecken. Kunnen koffie drinken aan boord. De boot vaart heel dicht langs een grote groep nijlpaarden.

Aan de kant groepen white-faced duck, glossy ibis en spurwinged goose en yellow-billed stork.

In het water veel krokodillen. Aan de kant wel acht neushoorns, giraffen, zebra's en waterbokken. In een kale boom zit een african fish eagle. Opeens vliegt een martial eagle over.

Halverwege ligt de boot stil en kunnen we een maaltijd halen. Die bestaat uit lasagne, sla en brood. Erg lekker! En dat allemaal voor 275 rand of te wel 33 euro! Na de boottocht rijden we naar Pongola en vinden bij Dive Inn een luxe kamer met keuken en badkamer.

We kunnen hier 's avonds eten en dat doen we dan ook. Is erg lekker.

Dinsdag 30 oktober:

Omdat de weg naar Mkuze Game Reserve te slecht is rijden we door naar Hluhluwe Game Reserve

waar we in Hiltop Rest Camp een rondavel hebben. Na alles bekeken te hebben gaan we naar het terras bij het restaurant en eten we wat.

Het waait erg hard. Om vijf uur hebben we een game drive geboekt. Als we instappen komen er steeds meer wolken en dreigt er onweer. We zijn net onderweg als we een opstopping zien van safari auto's. Er loopt een aangeslagen buffel langs de weg gevolgd door een mannetjes leeuw. We kunnen de leeuw fantastisch vastleggen. Zo dichtbij is wel boffen!

Even verder moeten we stoppen voor een groep olifanten, groot en klein, die op hun gemak de blaadjes en takken van de struiken eten. Ze trekken zich niets aan van de vele safari auto's.

Ondertussen begint het te donderen, te bliksemen en te regenen. We zien nog enkele nyala's, buffels en neushoorns. Als het donker wordt gaan de schijnwerpers aan. We zien een natte spotted eagle owl in het licht op een kale boomtak.

Nog nagenietend zitten we om acht uur aan een warm buffet in het restaurant.Het is heerlijk!

Woensdag 31 oktober:

De hele nacht heeft het geplensd en het regent nog steeds.Besluiten om na het ontbijt naar het Isimangaliso Wetland Park te bezoeken. Betalen entree bij False Bay en rijden de camping op. Er is niemand te zien en op 4 white-breasted comorants en een turtle dove is er niets te zien. Het is fris en we gaan maar weer terug. Drinken koffie in het restaurant. Het blijft de hele dag slecht weer en dus maken we er verder maar een rustdag van. Dineren 's avonds weer in het restaurant. Rond de rondavel lopen crested guinafowls

en er zitten chacma baboons in de bomen.