Maandag 3 juni:

Staan op met een stralend zonnetje. Rijden eerst naar Reynisdrangar. Hier staan basaltnaalden. De kolommen steken 66 meter hoog uit de branding. De hoge rotswand heeft een aantal ondiepe grotten.

In de zee een aantal uitstekende rotsen waar vogels op broeden.We rijden door naar Dyrholaey. Dit is een vogelreservaat. Er broeden papegaaiduikers en Noorse stormvogels.

De rotsformaties die in zee staan zijn indrukwekkend. Daarna verder naar de Skógafoss, een zestig meter hoge waterval. Via een trap met vierhonderd treden kun je tot boven aan de waterval komen.

Keren terug naar de 1 langs grote velden lupines.

Verder veel watervallen, groot en klein. Nemen de 264 naar rechts en na vijftien kilometer vinden in Kaffi Langbrók de camping.

Dinsdag 4 juni:

De wind is koud en het is maar 8 graden, maar de zon schijnt uitbundig. Rijden naar Hella om de toeristeninformatie te zoeken. Niet te vinden. Dan maar door naar Selfoss, waar de grootste rivier van IJsland , de Olfusá, zich een spectaculaire weg door baant en worden bij de bibliotheek keurig geholpen. We krijgen alle informatie over Landmannalaugar en meer. Rijden door naar de kust waar we op de camping in Stokkseydir gaan staan. We zijn vroeg, dus lunchen we eerst en brengen daarna een bezoek aan het vogelreservaat Floí Bird Reserve.

We zien een roodkeelduiker, maar verder niets.

Rijden naar Eyrarbakki, ooit de grootste vissershaven van IJsland. De oudste school van IJsland van 1852 staat hier. Van de haven is niets meer over. De oude huizen zijn allemaal van golfplaat.

Gaan weer terug naar de camping. Het is er aardig druk.

Woensdag 5 juni:

Het is 7 graden met een koude wind en af en toe zon. Rijden terug naar Selfoss tanken daar en slaan na veertien kilometer op de 1 af naar de 30 richting Brautarholt. Zien in de verte de vulkaan de Hekla.

De top helemaal bedekt met sneeuw. Vervolgens nemen we de 32. Onderweg rijden we langs rivieren gevuld met gletsjerwater.

Brengen een bezoek aan de Hjalparfoss waterval. In grote groepen bloeien hier de lupines.

Als we de 26 bereiken draaien we om. Rijden tot aan de 30 en slaan daarna af naar Fludir. Daar bezoeken we de Secret Lagoon. Dat valt tegen!

Een zwembad, wel gevuld met thermaal water en dat voor de prijs van 17,50! Rijden verder naar Hrunalaug waar ook een thermaal bad moet zijn.

Daar kost het zwemmen slechts een tientje, maar dat bad is zó klein dat gaan we ook niet doen. Via Reykholt rijden we naar Geysir en verder naar Gulfoss. Op naar de camping in Skjöll.

Donderdag 6 juni:

Om de vele bussen voor te zijn vertrekken we al vroeg naar Geysir. Daar zien we een geothermisch gebied met een variëteit aan hete bronnen en bubbelende modderpoelen

De Geysir is inmiddels "dood". Vlak daarbij ligt de Stokkur (Karnton) die met regelmaat een enorme waterstraal twintig tot dertig meter de lucht in spuit. Soms vooraf gegaan door een prachtige blauwe, bolvormige bel.

Na al dit moois gaan we terug naar Gulfoss. Hier bevindt zich de Gouden Waterval, waar bij mooi weer prachtige regenbogen zich over het water buigen.

Het water van de Hvitá (witte rivier) stort in twee etappes 32 meter naar beneden. 's Zomers stort hier 130 kubieke meter water per seconde neer. De kloof van 2,5 km. is op sommige plaatsen 70 meter diep. Wat een adembenemende schoonheid is hier te bewonderen.

Rijden door een glooiend landschap naar Pingvellir. Deze vlakte van het parlement is het nationale heiligdom van IJsland. Het is een zes kilometer brede en veertig kilometer lange verzakking, die aan beide zijden begrensd wordt door kloven en scheuren.

Het is de geologische grens tussen het Noord-Amerikaanse en Europese continentaal plat. Per jaar drijven de platen één tot twee centimeter uit elkaar. Rijden daarna door naar Reykjavik en gaan op de Reykjavik Campground staan. Dit is een drukke stadscamping en onderdeel van een jeugdherberg.

Vrijdag 7 juni:

Gaan met de bus, die voor de deur stopt, naar de stad. Stappen uit bij de Harpa Concert Hall, een concert en conferentiecentrum.

Een indrukwekkend gebouw dat opvalt door het vele gekleurde glas dat is gebruikt. Het is in 2011 geopend.

Lopen naar het oude gedeelte van de stad met smalle straatjes en oude golfplaten huizen, soms met leuke kleine winkeltjes en eettentjes.

In de winkelstraat veel gekleurde huizen. We lopen langs het Tjörnin Lake waar vlakbij het stadhuis van Reykjavik staat.Daarna naar de Hallgrimskirkja,een lutherse kerk gebouwd met een moderne basaltstructuur.

Van binnen is de kerk erg sober.

Je kunt de toren (74.5 meter hoog) beklimmen om de stad van boven te bekijken. Vóór de kerk een beeld van Leifur Eiriksson. Bij het Sky Hotel mogen we vanaf de 8e verdieping foto's maken van de stad. Vóór we op de bus stappen terug naar de camping lopen we langs de promenade waar een schitterend kunstwerk van roestvrij staal in de vorm van een boot staat.

Het brengt een ode aan de zon en staat voor hoop, vooruitgang en vrijheid.

Zaterdag 8 juni

We worden weer gewekt door een stralende zon en een temperatuur van maar liefst 14 graden. Volgens IJslanders maken we de warmste zomer ooit mee! Brengen eerst een bezoek aan de Perlan, een warmwater-distributiecentrum. Boven op de zes gigantische watertanks, die 24 miljoen liter water bevatten van 85 graden, heeft men een enorme glazen koepel gebouwd.

Het bovenste gedeelte is een panoramisch restaurant dat ronddraait. We rijden verder naar de 42. Het eerste stuk van de weg is asfalt, maar daarna verandert dat in gravel. Zien onderweg grote stellages waar vissenkoppen te drogen hangen.

Komen door een mooi lavalandschap. Passeren het Kleifarvatn meer.

Daarna stoppen we bij Seltun waar een geothermisch gebied is met spuitende geizers en bubbelende modderputten.

Aan de linkerkant, vlak bij de krachtcentrale een schitterend meer met lichtblauw water. Na een tijdje slaan we rechtsaf en komen na zestien kilometer aan bij The Blue Lagoon! Eerst lopen we naar het zwembad waar het water maar liefst 39 graden is.

We hadden ons er een meer natuurlijke omgeving bij gedacht. Om daar 75 euro voor neer te tellen gaat ons echt te ver. We lopen buiten om en zien daar inderdaad een meer natuurlijk meer met lichtblauw water,

maar hier mag niet in gezwommen worden. De lava er om heen dateert van 1226.

We rijden terug naar Grindavik en vervolgen de 425. Stoppen bij Brimketill waar een natuurlijk bad door erosie is uitgesleten. Er is een grillige kustlijn te bewonderen, maar zonder vogels! Rijden door tot Gunnuhver waar in 1967 een groep stoomgaten ontstonden die constant stoom spuiten.

Bekijken ook nog de Bridge of the Continents. Gaan daarna door naar de camping in Sandgerdi.

Zondag 9 juni:

Blijven nog een dagje op de camping. Hebben weer mooi weer met zestien graden. Rijden in de middag naar de punt van dit schiereiland. Bezoeken in Gardskagi de twee vuurtorens, één uit 1879

en één uit 1994. Zien op het strand eidereenden met veel jongen, bontbek plevieren,tureluurs

en bonte strandlopers.

Kunnen heerlijk uit de wind van het zonnetje genieten. Op de camping kunnen we lang buiten zitten. Ook dit is IJsland!