Maandag 4 april:

Cock gaat al vroeg op pad en ziet zijn eerste rock-wren, een red-cockaded woodpecker en verschillende hazen.

Als we het park verlaten slaan we linksaf de 61 op. Dit is een mooie weg die de rivier de Mimbres volgt. We zien zes reeën en één bok Mule Deer. Cock gaat door een hek, maar wordt binnen de kortste keren door de eigenaar weggestuurd. Hij heeft nog net een paar foto’s kunnen maken. Onderweg is het groen langs de rivier, heel apart in zo’n droog en dor prairielandschap. We gaan een scenic bypass  rijden door het Gila National Forest. Daarvoor nemen we de 35. We rijden door een bos van ponderosa dennenbomen afgewisseld door schitterende rotsen. Als we langs een camping rijden besluiten we te stoppen om te vogelen. Nou dat is een schot in de roos!! We lopen langs het water en zien de pied-billed grebe, meerkoeten, great blue heron, green-winged teal, the northern shoveler, red head, buffelhead,

ruddy duck en wilde eenden. In de wilgenbosjes vliegen painted redstart, ruby-crowned kingled, black phoebe en yellow-rumped wabler.

We vervolgen deze mooie tocht via de 15. Deze weg is heel smal, zonder middenstreep en erg bochtig. Met zo’n grote camper net te doen, maar vergt wel een goede chauffeur. En die zit gelukkig achter het stuur! We zijn blij als we bij Silver City uitkomen. Trakteren onszelf op een ijsje bij de Mac. Het is erg heet geworden. De weg is vlak en fantastisch breed, een verademing na de 15! We slaan bij Mule Creek af naar de 78. Dit is een lange rechte weg  dwars door dor grasland. Maar als we op de helft zijn wordt ook deze weg bochtig en soms heel steil,slingerend door Het Apache National Forest. De rotsen zijn spectaculair en het landschap fantastisch mooi. Bij Afford nemen we de 119 naar het Roper Lake State Park. Als we een plekje hebben gevonden worden we verrast door een hele zwerm yellow-headed blackbirds.

Wat een mooi gezicht! Verder lopen er hennen voor ons plekje. Op advies van de camphost gaan we om half zeven zoeken naar de great horned owl. En ja hoor we vinden hem boven in een dennenboom en kunnen mooie foto’s maken. Verder zien we ook nog de orchard oriole.  Het is dus genieten hier.

Dinsdag 5 april:

Ook vanmorgen heeft Cock weer gevogeld, maar de uil zat erg hoog en de hennetjes waren erg snel. Het is weer  heet, 80 graden Fahrenheit! Rijden naar de 119 en bij Willcox naar de 90. In Benson doen we boodschappen bij de Wallmart en ja hoor hier hebben ze de Roadmap. Hij kost $ 6.95. Na zeven mijl komen we bij het Kartchner Caverns State Park aan. Een groot terrein, waar we bij het bezoekerscentrum de camping betalen $ 25.00 We boeken voor de Big Room grottentocht om 4.15 PM. á $ 22.95. Als we naar buiten lopen komen we door een aangelegde botanische tuin en ja hoor de eerste hummingbird!!

Na de lunch gaat Cock meteen terug om te fotograferen. Gaan tegen vieren naar het bezoekerscentrum om de grot te bezoeken. Als we zitten te wachten komt een gids en heet iedereen welkom voor de rondleiding van kwart over drie. Meteen kijken wij elkaar aan. Kwart over drie?? Ik ga binnen aan iemand de tijd vragen en blijkt dat het weer een uur vroeger is. Dus moeten we een uur wachten. Als het eindelijk tijd is worden we welkom geheten door een oudere gids. Hij heeft meteen al heel veel te vertellen en dat gaat de hele rondleiding zo door. Cock wordt er kriegelig van. De grotten zijn echter wel de moeite waard, gelukkig maar. Als we weer buiten zijn is het bewolkt, heerlijk!

Woensdag 6 april:

Staan met zon op en gaan nog even naar het bezoekerscentrum om kaarten van de grotten te kopen. De winkel is echter pas om half tien open. Dus laten we dat maar zitten. We rijden naar rechts de 90 op en vinden na Sierra Vista het San Pedro House. Hier is een bookstore en kunnen we een trail lopen langs de San Pedro River. Het is erg heet en zijn blij als we onder de bomen kunnen lopen. We zien de vermillion flycatcher  en bij de Kingfisher Pond staat een white-faced ibis. Bij de voederplaats zien we gila woodpecker, house finches, verschillende soorten sparrows,

green-tailed towhee, siskin, black-headed grosbeak en een marmot. Rijden verder naar de 92 om enkele vogelpunten te bezoeken, maar we rijden weer heel wat mijlen en er is niets te zien of we kunnen er niet komen. Het gaat ondertussen betrekken en we besluiten naar het volgende State Park te gaan voorbij Patagonia. We moeten een heel eind terug om af te slaan bij de 82. Voor het eerst gaat het regenen. Voor de natuur een uitkomst want het is gortdroog overal. Misschien voor ons ook fijn als het een beetje doorzet krijgen we nog wildflowers te zien.  We vinden een mooi plekje op het Lake Patagonia State Park. Het is drukker dan we verwacht hadden, maar we staan dicht bij het meer en er zijn heel veel vogels om ons heen. We zien al gauw een oriole en verschillende wablers. Hopelijk schijnt morgen de zon weer. Cock raakt aan de praat met de buren en zit al gauw bij de voedertafel om te fotograferen.

Donderdag 7 april:

Cock is al vroeg wakker om te vogelen. Hij heeft van de buurvrouw een voederfles gehad voor de hummingbirds. Ook heeft hij van haar gehoord dat er om acht uur een vogelexcursie is onder begeleiding van een gids. Dus dat gaan we doen! We lopen door een geweldig gebied waar het meer over gaat in de rivier en waar veel vogels waar te nemen zijn. Ook lopen er koeien en herten. Het is opvallend dat de herten niet schuw zijn. De vogels die we hebben gezien zijn: black  en turkey vulture, double crested comorant, blue heron, great egret, green-winged teal, ring-necked duck, cinnamon teal, ruddy duck, osprey, american coot, western grebe, white-throated swift, broad-billed hummingbird, belted kingfisher, gila  en ladder-backed woodpecker, western wood pewee, grey  en dusky en vermillion flycatcher,

cassin’s en western kingbird, cassin’s vireo, tufted titmouse, orange-crownded en yellow-rumped en yellow wabler, lark sparrow, blacheaded grosback, american goldfinch. De middag brengen we door met vogels kijken in onze eigen achtertuin. Om vijf uur lopen we nog even door het gebied bij het meer.

Vrijdag 8 april:

Alweer is Cock vroeg uit de veren. Bij het wilgenbos komt hij vogelaars tegen. Er is weer een excursie. Blijkt drie keer in de week te zijn. De wind trekt weer aan vandaag. Ook is het bewolkt. Na de koffie gaan we met z’n tweetjes op pad. Het is weer geweldig, veel verschillende vogels en veel herten die heel dicht bij te fotograferen zijn. Als we teruglopen zien we een bittern of vertaald een roerdomp! Hij laat zich rustig op de gevoelige plaat vastleggen. Dit hebben we nog nooit gezien. Een roerdomp van zo dichtbij en één die je zolang kunt observeren. Whow!!

Om vijf uur gaan we nogmaals een eindje lopen, maar dan zonder camera. Alleen de verrekijkers mee. We treffen enkele vogelaars die de eerst tanager hebben gezien. Wij lopen nog even door en plotseling zien we een grey hawk op een boomstam zitten. Nu blijkt dat we eigenlijk nooit zonder camera weg moeten gaan. Maar ja, niets aan te doen.

Zaterdag 9 april:

Gaan vanmorgen naar Patagonia om daar met een excursie mee te gaan.We rijden met de camper naar de parking van het Nature Conservancy’s Patagonia-Sonoita Creek Preserve. Vanuit het bezoekerscentrum gaan we met een gids ( een pittige dame van 74 jaar!) door het gebied. Jammergenoeg is het erg koud en waait het soms hard. Dus zijn de vogels ook niet zo actief. We zien toch nog enkele nieuwe soorten zoals de song sparrow, de wilson wabler, de chihuahuan ravan, the cassin’s en western kingbird,

loggerhead shrike ( met een vogeltje in zijn bek!), de common yellow throat, lazuli biunting, en de northern cardinal. Verder natuurlijk de vogels die we ondertussen al aardig kennen. Het begint ondertussen te regenen en we besluiten terug te keren. We kijken nog even naar de hummingbirds bij het bezoekerscentrum en zien de anna’s –en de broadbilled- ruby throated hummingbird. Onderweg steekt na het bord: Watch for animals! een hert vlak voor de camper de weg over. En even later zijn we alle twee sprakeloos er steekt een mountain lion over!!! We kunnen er niet over uit, gelukkig hebben we hem alle twee gezien. Dat is nou eens geluk hebben  Onze dag kan niet meer stuk. Nou met het weer wel, want het blijft de hele middag regenen. Vanavond is er in het bezoekerscentrun nog een lezing over de vogels van de Sonoita Creek. Daar gaan we natuurlijk naar toe.

Zondag 10 april:

Staan al vroeg op en zijn om zeven uur bij het Patagonia-Sonoita Creek Preserve. Het heeft gevroren, maar de zon schijnt al volop. We lopen de Rail-Roadtrail helemaal af, Het vogelen valt erg tegen. De vogels hebben er duidelijk nog geen zin in. We gaan maar naar het bezoekerscentrum om de hummingbirds te bekijken. Die zijn er gelukkig wel. We drinken nog koffie en gaan dan via de 82 verder. Onderweg bewonderen we de Huachuca Peak die bedekt is met sneeuw.

Nemen bij Sonoita de 83 om bij Vail de 10 richting Tucson te nemen. We doen daar wat boodschappen en als we de Oracle Road volgen komen we het bordje van Catalina State Park tegen. De eerste indruk is super en we zien al gauw de reusachtige cactussen,

Giant Saguaro, staan. We zoeken een plekje en lopen even later een stuk door het park. Wat een reusachtig uitzicht, voor ons de enorme cactussen en daarachter bergen met sneeuw! Wat schetst onze verbazing als de buren naast ons arriveren en het blijken Ron en Sue uit de Keys te zijn. Ze heten ons ontzettend hartelijk welkom en vertellen dat ze elke dag al naar ons hebben uitgekeken. We hebben heel wat te vertellen en de tijd vliegt. Het is reuze gezellig en we spreken af dat we morgen samen gaan shoppen.