Zaterdag 1 september:

We houden vandaag een rustdag. Na al dat lopen zijn we daar wel aan toe. Het is afwisselend nat en droog, met in de middag zon. Eten weer heerlijk in het restaurant.

Zondag 2 september:

Rijden vandaag weer met Cees en Astrid. Volgen de 41K-10 en komen door Gatsjina, een vrij grote stad met veel kerken en kloosters, op de E 95.

Een goede tweebaansweg met veel werkzaamheden en dus veel stoplichten en veel files! Langs de kant van de weg staan veel auto's geparkeerd. Die blijken van mensen die in het bos paddestoelen zoeken en daarna langs de kant van de weg ze aan de man proberen te brengen.

Om half vier komen we op camping Radzolie aan. De eerste camping die europees is opgezet met ruime geasfalteerde plekken. Verder prima sanitair met zelfs regendouches en massagestralen. Eten 's avonds in het restaurant. De ober doet erg zijn best maar kan niet helpen dat het eten niet super is.

Maandag 3 september:

Gaan met de fiets naar Skov langs de Zavelitsje rivier. Skov is een oude handelsstad en tot 1500 een zelfstandig buitengewest met eigen vorsten. Vooral bekend om Alexander Nevsky.Brengen eerst een bezoek aan  het Mirozjski Klooster,

waar monniken in de tuin werken. Jammer genoeg is het museum vandaag  gesloten. Hadden graag de beroemde fresco's uit de 12e eeuw gezien die daar hangen. Lopen de trap op naar de kerk.

Verschillende kerken van Skov liggen bij bruggen en veerponten. Het was een belangrijke religieuze traditie bij elke oversteekplaats een kerk te bouwen.De oudste delen van de stad liggen direct naast het Kremlin.

Een van de oudste torens kan beklommen worden.

Van de oude stadswallen zijn alleen nog enkele torens en resten te vinden aan de oevers van de Velikaja en de Pskova. Door een poort lopen we naar binnen die leidt tot een brug  over de kloof met op de top de Drievuldigheidskathedraal.

Een bouwwerk met zilverkleurige koepels die hoog boven alles uitsteken. Hier werden de vorsten van Skov begraven. Ook is hier de ikoon van moeder Gods te bewonderen.

We fietsen langs de rivier en genieten van het heerlijke zonnetje.

Dinsdag 4 september:

We rijden met z'n allen naar de grens. Eerst gaan we langs de supermarkt om de drankvoorraad aan te vullen. We hebben namelijk al drie dagen geen drank kunnen kopen vanwege een verkoopverbod in de supermarkten op 1,2 en 3 september!! We hebben pech want vóór elf uur mag er ook geen drank worden verkocht. Dan maar hopen dat we onderweg nog iets zullen vinden. Zonder extra drank komen we aan bij een kleine grensovergang. De afhandeling gaat heel wat sneller dan op de heenreis en na een uur zijn we er overheen.

Tussen de Russische en Estlandse grens is nog een taxfreeshop en daar kan weer drank worden ingekocht en de laatste roebels worden ingewisseld. Gelukkig! Rijden Estland binnen en hebben meteen een blij gevoel bij het landschap. Later blijkt dat meer mensen dat hebben ervaren. In Misso slaan we linksaf de 177 op en vervolgens bij Markalne rechtsaf richting Camping Ezermalas. De camping ligt aan een mooi meer.

Het sanitair is niet van deze tijd. Er is wel een sauna, maar daar maken we , na een kleine inspectie, geen gebruik van. Er is ook geen drinkwater aanwezig. We krijgen van de campingbaas ieder twee vijf liter jerrycans. Gaan 's avonds met Bram eten in het dorp. We worden heel vriendelijk te woord gestaan in het engels! En het eten is erg goed en goed geprijsd!

Woensdag 5 september:

Blijven nog een dag hier op de camping. Het is mooi weer en een rustdag is welkom. Rinus is vandaag jarig en we drinken samen koffie met heerlijke taart.

's Middags wordt er gevist, gezwommen, de omgeving verkent en geluierd. 's Avonds hebben we, bij het restaurant van gisteren, ons afscheidsdiner. Het is wederom heerlijk en heel gezellig.

Donderdag 6 september:

Vandaag rijden we weer met Cees en Astrid over de P39 en de A2 , via Sigulda, richting Riga. In Riga gaan we voor de rivier de A6 op

en daarna de A8 en de A10 naar Bulduri. Via de P128 bereiken we Jurmala. Een mooie plek voor een lange pauze. We lopen door de winkelstraat en vinden een goed restaurant. Lopen daarna naar het strand. Dat ziet er zeer schoon en netjes uit.

Er staan veel oude houten villa's. Sommigen zeer mooi gerestaureerd.

Vervolgen de weg naar Liepaja waar we op dezelfde parkeerplaats overnachten als op de heenweg.

Vrijdag 7 september:

Rijden naar de haven en vertrekken om tien uur. De zee is zo glad als een spiegel.

Het is prima weer en de zon schijnt uitbundig. We maken ons op voor een lange zeereis.

Zaterdag 8 september:

Komen om twaalf uur aan in de haven van Travemünde nadat we afscheid hebben genomen van de groep. Rijden door naar huis waar we 's avonds om negen uur worden verwelkomd met een wijntje bij de buren.