Donderdag 1 november:

Vandaag is Thom jarig! Alweer 11 jaar. Zijn om half vijf opgestaan omdat we een game-drive hebben om vijf uur.Het regent pijpenstelen! We zijn de enige gasten voor de safari. We krijgen een cape voor de regen en beginnen aan een natte en weinig spectaculaire tocht. Logisch met dit weer! We zien een paar buffels, twee neushoorns

en één olifant.Aan het einde zien we nog wel een paar nieuwe vogels o.a. gorgeouse bushshrike en coppertailed coucal. Er vliegt een trumpetter hornbill over. We zijn blij als het tijd is voor een heerlijk ontbijt in het restaurant. We zijn door en door nat en koud. Maar het ontbijt is heerlijk waardoor we weer op temperatuur komen. Om een uur of tien vertrekken we naar de Mambeni Gate. Proberen onderweg nog wat te vogelen als het weer het toelaat. Zien o.a. rattling cisticola en red-breasted cuckoo. Als we het park verlaten wordt de weg steeds slechter. We rijden door naar St. Lucia. Daar gaan we eerst wat eten en rijden dan door naar het African Dreamz Guesthouse.

We worden daar heel vriendelijk ontvangen door de eigenaresse. Onze kamer is keurig. Cock wordt door haar overgehaald om nogmaals naar het Isimangaliso Wetland Park te gaan, maar dan via een andere ingang. De weg in het park is heel slecht met veel kuilen en gaten. We zien enkele zebra's, giraffen

en één olifant. Vinden met veel moeite de boardwalk, maar ook daar geen vogel te zien. Op de terugweg verspert een mannetjes olifant ons de weg. Het is even spannend, maar uiteindelijk loopt hij door. Was wel even schrikken! Rusten daarna lekker uit. Het was een vermoeiende dag.

Vrijdag 2 november:

Hebben een heerlijk uitgebreid ontbijt. Halen bij de Spar wat broodjes en rijden weer naar het Isimangaliso Wetland Park. Deze keer rijden we het park binnen via de Bhangazi Gate.Nu geen gravelweg maar asfalt. We worden verrast door een groep vorkstaartplevieren die op de weg staan. Whow, dat is boffen!

Ondertussen knapt het weer op, gelukkig! Stoppen bij Amazibu Hide. Daar is wel water maar geen vogel te zien. Rijden naar Mission Rocks en eten daar ons broodje op. Lopen de heuvel op voor het viewpoint. Zien onderweg enkele afrikaanse lelies.

Rijden langs de Indian Ocean. We stoppen we bij de Kumfanzana Hide waar veel vlinders rondvliegen en zien een duizend poot.

Er is weer geen water. In een boom zit een long-crested eagle.

Rijden door naar Cape Vidal en zien onderweg zebra's en een duiker.

Lopen naar het strand en zien grote groepen vervet apen.

Beginnen aan de terugweg .Op een hoop olifantenpoep zijn mestkevers druk aan het werk.

Zien nog drie neushoorns en een black bellied bustard. Bij de gate vliegen drie trumpetter hornbills over. Rijden langs de kust terug. Zien op een parkeerplaats een groep grey-headed gulls.

In het dorp stoppen we bij restaurant "Ocean Basket'' en eten een schotel met zeevruchten. Heerlijk! Het regent weer pijpenstelen!

Zaterdag 3 november:

Na weer een heerlijk ontbijt gaan we de Igwalagwala Trail lopen. Er is niets te zien. Verder op een grasveld een trumpetter hornbill en pied crow.

Het is weer mooi weer en het wordt warm. Besluiten om vanmiddag een boottocht te maken door het wetland van St.Lucia. Om vier uur gaan we aan boord.

Op een grasveld lopen groepen three-banded mangooses.

Aan de kant liggen krokodillen.

In een boom zien we een gymnogenen(harrier hawk) zitten.

Bij elke groep hippo's wordt gestopt. En dat zijn er aardig wat!

Er zitt een yellow kite in de boom.

In het riet veel wevernesten. 's Avonds lekker gegeten bij de italiaan.

Zondag 4 november:

Hebben een gids geboekt bij Trembo. Ze staat om zes uur voor de deur. Gedurende drie uur struinen we het strand, het bos en de duinen af. We zien 31 verschillende vogels, waarvan ongeveer 20 nieuwe soorten: yellow bellied- en sombre greenbull, scarlet chested, purple banded en collared sunbird, yellow breasted- en rudd's apolis, green twinspot, yellow rumpted tinkerbird, speckled mousebird, spectacled- en thickbill weaver, southern boubou, yellow throated longclaw,

greenbacked camaroptera, woodward's batis, pinkbacked pelican, greater flamingo, squairtailed drongo, livingstone turaco, brownscrubbed robin,

white browed scrub, red capped robin chat, yellow breasted- en white eared pipit, black bellied starling, spurwinged goose,

three banded plover, woodsandpiper en gymnogene. Zijn na zoveel soorten wel aan een ontbijtje toe. Laten het ons dus lekker smaken! Daarna weer op weg. En nu naar Ridchards Bay waar we een bungalow hebben geboekt bij imbuvu Lodge.

Een prachtig aangelegd park met veel bungalows. We gaan eerst naar de bar waar we wat drinken en eten. Om twee uur checken we in en krijgen de sleutel van een schitterend huisje.

Zitten tot laat lekker buiten te genieten van de rondscharrelende mangooses.

Maandag 5 november:

Na het ontbijt gaan we koffiedrinken bij het restaurant. Dat ligt aan een groot meer waar paarse lotusbloemen staan te bloeien. Verder zien we grote zilverreigers, glossy ibissen en nijlganzen. In het water jacana's, kleine zilverreigers, cape comorant, white-faced ducks, white-backed ducks en moorhen.

Wevers bouwen druk aan hun nestjes.

De kikkers maken een oorverdovend lawaai. We rijden naar het Enseleni Nature Reserve. Dat ligt op ongeveer 15 km. van Richard's Bay. Betalen 50 rand en kiezen voor de Mvubu Trail, een wandeling van 5,2 km. Eerst lopen we een stuk door grasland met veel bloeiende bloemen en veel sprinkhanen.

Daarna lopen we door een bos met mangroven, woudreuzen en jungleplanten en vervolgens weer grasland.

Al met al geen gemakkelijke trail waar we veel bergop en bergaf moeten gaan en de luchtvochtigheid erg hoog is.

Jammer dat er alleen langs de rivier een paar vogels te zien zijn o.a. slangehalsvogel en white breasted comorant. Op het laatste stuk zien we nog een redbacked mannikin, een natal robin

en een red billed firefinch. We zijn blij als we uiteindelijk de auto zien staan.Rijden naar de piknikplaats om te lunchen en rijden daarna door naar de haven van Richard's Bay. Daar kunnen we niet verder en gaan dus maar terug naar Imbuvu Lodge. Als we 's avonds naar het restaurant gaan onweert en regent het flink.

Dinsdag 6 november:

Na het ontbijt in het restaurant staat ons een 330 km. lange rit naar Wakkerstroom te wachten. Nemen de N34 richting Vrijheid. Onderweg is het op 1500 meter zó mistig dat we nog geen tien meter zicht hebben. Gelukkig trekt de mist op als we dalen. Vóór Paulpietersberg slaan we linksaf. Al gauw komen we uit op een gravelweg.

Na een tijdje komt er een jeep aan,bestuurd door een blanke zuid afrikaan, Michiel Jacobs, die ons vertelt dat we nog 40 km. te gaan hebben en dat de weg op twee km. na heel goed te rijden is.

Onderweg wijst hij ons op bobbejaans staart, een aantal lelies bloeiend op een verbrande stam.

Een prachtig gezicht. Ondertussen klimmen we ongemerkt omhoog en bereiken we zelfs de 2000 meter! De laatste 2 km. zijn inderdaad erg slecht, maar verder viel het gelukkig erg mee. Net vóór we het asfalt bereiken rijden we langs een getto van golfplaten krotten met alleen maar zwarte mensen. Hoezo de apartheid is afgeschaft? In Wakkerstroom vinden we Semi Soet waar we de komende twee dagen verblijven.

We hebben hier een heel huis tot onze beschikking met drie slaapkamers, twee badkamers, een keuken en woonkamer met open haard. De haard is al voorbereid en kan 's avonds zo aan. Gaan naar het dorp om een telefoonkaart te kopen en drinken koffie bij het plaatselijke hotel. Ontmoeten daar iemand van Birdlife en kunnen voor dondermorgen een gids regelen.

Woensdag 7 november:

Gaan een route rijden naar de Fickland Pan. Moeten daarvoor over de Amersfoort Road, een zéér slechte weg met alleen maar stenen. Onderweg zien we heel veel long-tailed widowbirds vliegen. Een spectaculair ogende vogel met een grote lange staart die soms moeite heeft om tegen de wind op te boxen.

In het gras lopen vijf masked plovers rond.

Verder spotten we spurwinged goose, southern red bishop, rudd's en botha' lark. Gelukkig wordt de weg daarna iets beter. Opeens steekt een yellow mongoose de weg over en we zien zijn partner aan de overkant. Ook een southern bald ibis laat zich even bewonderen.

Evenals een cape longclaw. Op een gemaaid suikerrietveld ontdekken we twee blue cranes. Heel bijzonder. Rijden terug en zien bij een wetland twee grey crowned cranes staan.

Onze dag kan niet meer stuk! Bezoeken het wetland natuurreservaat en zien daar african shoveler, south african shellduck, african swamphen, masked weaver en willow warbler. ‘s Avonds gaan we bij de Bistro in Wakkerstroom eten. Goed eten, maar erg ongezellig!