Woensdag 16 juni:

Gaan met de camper Aviemore voorbij en nemen de B 970 naar Cairngorm Mountains. Het is hier heel druk met campinggasten die hiernaartoe komen om te wandelen en te fietsen. We rijden tot aan de parkeerplaats van de Highest Mountainrail.We zien een heel groot meer, Loch Morlich, waar geroeid en gevist mag worden. Ook zijn er rendieren te zien.

We gaan met een ranger en nog zes personen een wandeling naar boven maken. Misschien hebben we het geluk om nog iets spectaculairs te zien. Je mag namelijk niet uitstappen als je met de trein naar boven gaat.  Dus gaan we lopen. Nou dat hebben we geweten!! Het ging heel erg stijl omhoog en we moesten vaak stoppen, maar toen we een morienelplevier en vlak daarna een schots sneeuwhoen zagen viel alle vermoeidheid zomaar van ons af. Boven aangekomen hebben we in het restaurant (het hoogstgelegen restaurant in Groot Brittannië)koffie gedronken.Dit restaurant ligt op 1180 meter. Daarna zijn we  nog iets hoger geklommen om te genieten van een geweldig uitzicht. We hebben de trein naar beneden genomen. Het was een vermoeiende tocht naar boven ( 1339 meter), maar wel de moeite waard.Rijden naar Grantown on Spey, maar die camping is vol, dus rijden we door. Nemen de A 939 naar het noorden en bij de splitsing volgen we de A 940 en vinden bij Burghead (Burghead Beach Holiday Park) een mooie rustige camping, waar we heel hartelijk ontvangen worden.Het weer is prima en we kunnen lekker buiten zitten.

Donderdag 17 juni:

Blijven nog een dag en wandelen naar de haven en doen een paar boodschappen.'s Middags lopen we door het bos achter de camping. Jammergenoeg is er niets te zien.

Vrijdag 18 juni:

Rijden de kustroute, de A 96, naar het oosten. We zien kleine haven- en badplaatsjes. Bij Cullen zijn drie rotsen die het dorp omringen, de "Three Kings of Cullen". Nemen bij Macduff de B 9031 om de kliffen bij Troup Head te bekijken, maar de weg is niet geschikt voor een camper. Jammer! Dus weer verder. Bij Fraserburgh komen we uit bij de Esplanada Beach. Hier is een geweldig zandstrand met een hele mooie camping.Ook is er een winkelmall met een Lidl. Dus kunnen we de voorraden weer aanvullen.Het is droog, maar er staat een stevige wind.

Zaterdag 19 juni:

Af en toe regent het, dus gaan we het stadje verkennen. Het ziet er, net als alle stadjes en steden in Schotland, erg armoedig uit. De winkels zien er gewoon niet uit. Wat een verschil met bij ons.Lopen door de haven waar de visafslag is met drukke tijden tijdens de haringvangst. Maken 's middags een wandeling door de duinen. Wel mooi, maar weer niet spectaculair.

Zondag 20 juni:

Verlaten Fraserburghen en gaan via de B8033 naar St Combs.De coasttrail is erg kort en we zitten zo weer op de A952.In Peterhead is een haven gebouwd, waar de dwangarbeiders de mankracht leverden en de rotsen het graniet.Gaan de Bullers of Buchanis , een merkwaardige rotsformatie die amfitheatersgewijs uit de zee oprijst,bekijken.Er zijn hoge kliffen, waar drieteenmeeuwen en stormvogels broeden. Ook de bedden met bloemen zijn spectaculair. Bij Collieston gaan we naar het Forviecentrum. Dit is een bezoekerscentrum. Helaas is het nog maar een half uur open i.v.m. middagpauze, Bij de hut is niet veel te zien.Gaan verder via de A975, maar kunnen nergens parkeren vanwege de slagbomen waar we niet onderdoor kunnen.Rijden door Aberdeen, waar het erg rustig is vanwege de zondag. In Stonehaven vinden we een camping(Stonehaven Queen Elizabeth Caravan Park) wel toeristisch maar erg grauw.

Maandag 21 juni:

Rijden weer de coastaltrail.Bij Crawton nemen we de kleine weg en komen bij het dorpje waar we kunnen parkeren.Lopen naar de kliffen, een mooi pad,waar we heel dicht bij de nestelende zeevogels kunnen komen.Verder naar St. Cyrus waar we de auto bij de kerk kunnen parkeren. Lopen weer een pad naar de kliffen, maar op een gegeven moment is het allemal hetzelfde en ben je gauw uitgekeken.Gaan naar een camping in Montrose (Littlewood Holiday Park).Een grote camping aan het strand. We zien er veel sterns. Nemen de spartamets en rijden naar het stadje. Winkelen wat en zien een goede afhaalchinees. 's Avonds eten we dus chinees. Het is erg lekker.

Dinsdag 22 juni:

Staan op met mist, maar langzaamaan trekt die op. We blijven nog een nacht hier. Gaan met de spartamets rond het Bassin Montrose. Bezoeken het informatiecentrum en gaan daarna op weg. We rijden langs Old Montrose Pier en lopen de pier op en zien veel zwanen.Gaan verder en zetten de spartamets neer bij de parkeerplaats bij Mains of Dun en lopen naar de hide. We zien veel zwanen,bergeenden, scholeksters, wulpen, eidereenden, buizerd, graspiepers, rietgorzen en geelgorzen.Rijden langs de A 935 terug.

Woensdag 23 juni:

Verlaten Montrose en gaan bij Dundee de Tayroad Bridge over.Rijden via St Andrews, een drukke stad met veel studenten, naar Crail, waar we een camping aan zee vinden ( Sauchope Links Park). Crail is een dorp met rode dakpannen, die in Schotland minder gebruikelijk zijn.Vroeger werden deze huizen bewoond door smokkelaars. tegenwoordig door kunstenaars.