vrijdag 14 september

Cock heeft vanmorgen vroeg(om drie uur) al vanuit de camper liggen genieten van de frogmouse.

We hebben problemen met de tijd en zijn om vijf uur wakker en om 6 uur op en rijden om 7 uur de camping af op zoek naar de dam en de irrigatiewerken.Vinden deze na wat omwegen en Cock maakt meteen een paar mooie foto's van roodkopvinken en de fazantkoekoek.

Deze laatste hadden we al eerder gezien,maar zo mooi als nu nog niet.Hierna rijden we naar Wyndham. Onderweg zien we een nieuwe duif, de spinifexduif.Hij heeft een schitterende kuif op zijn kop.Op ongeveer 40 km is het Parry Natur Reserve.De weg is erg slecht,maar de lagoon is echt de moeite waard.Er zitten veel brolga's (kraanvogels),ibissen,eenden,futen,waterkippen,aalscholvers,lepelaars

slangehalsvogels,sterns,bijeneters en diamantduifjes. Genieten vanuit de kijkhut.Met deze warmte is een overdekte kijkhut met een beetje wind heerlijk. Het is zeker 36 graden.Als we wegrijden ziet Cock een vorkstaartplevier We kunnen hem even later prima bekijken en vastleggen als hij op de weg blijft lopen.

zaterdag 15 september

Vinden in Windham een camping met zwembad.Gaan nog naar de haven,maar daar ligt een tanker,dus mag je er niet komen.Gaan naar het uitkijkpunt: 5 rivers.Dit is boven op een berg waar je de zonsondergang kunt zien in een gebied waar de delta's van 5 rivieren samen komen.

Prachtig om te zien!Als we teruggaan blijkt het brandje ,op de berg, groter te zijn geworden.Het is een spectaculair gezicht!Als we echter op de camping aankomen blijkt dat het daar ook al brandt.Dat is wel even schrikken!Op een gegeven ogenblik komt de brandweer er bij en gaan wij verkassen.

Als de wind opsteekt breidt het vuur zich snel uit. Veel mensen maken zich klaar om zo snel mogelijk te kunnen vertrekken.Maar gelukkig komt het niet zo ver.Om half tien is het vuur onder controle.Misschien kunnen we rustig slapen.

zondag 16 september

De nacht was onrustig,de brandweer en de politie reden herhaaldelijk via de camping naar de brandhaard.Tegen de ochtend rookte het nog wel,maar was alles onder controle.Vandaag gaan we op weg naar de kust. We gaan dat in twee etappes doen. Eerst rijden we The Great Northern Highway richting Halls Creek,dat is 450 km. We zijn daar om twaalf uur.Gaan verder naar Fitzroy Crossing,dat is 290 km verder.Daar komen we om vier uur aan.De weg is erg saai. Soms bergen,soms vlak.We zien veel Boab-bomen.

Het is erg warm.We nemen in Fitzroy Crossing een camping.

maandag 17 september

Gaan vandaag naar Derby,dat is 260 km.Zien onderweg een bustert.Verder is de weg weer saai.Soms vlak en dan weer wat heuvelachtig. De Boabbomen maken het geheel wel mooier.Ook is het onverstelbaar hoeveel termietenheuvels er te zien zijn.Echt soms wel duizenden.Als je de bomen wegdenkt lijkt het wel een maanlandschap.Jammergenoeg zijn alle bezienswaardigheden onderweg alleen maar te bereiken via gravelwegen.Als je in dit land geen jeep hebt dan mis je een heleboel! Maar je hoort ons niet mopperen,wij doen het op onze manier.Vinden in Derby een kleine camping.Gaan in de namiddag naar de wetlands en zien daar eenden,lepelaars,steltkluten,sterns,ibissen,reigers,plevieren en dotterels.Verder gaan we nog naar de Wharf. Een mooi wadgebied,maar geen vogels.

dinsdag 18 september

Gaan naar Gantheaume Point.Hier staat de vuurtoren.Op de vuurtoren nestelt een stel visarenden.Deze vogels hebben we bij de haven ook al gezien.Het is laag water,dus de vogels zijn te ver weg om goed te bekijken.Gaan ook nog naar Cable Beach.Een heel mooi wit strand.Gaan vanmiddag richting het Bird Sanctuary. Is een gravelweg van zo'n 20 km lang.De weg valt wel maar niet mee.Very bumpy volgens onze buurman.We besluiten om hier te blijven overnachten.

Lopen 's middags een trail,maar die is veel langer dan we gedacht hadden en komen moe en met pijn in onze voeten en erg dorstig uiteindelijk weer bij de camping aan.Onderweg zien we grote groepen steltlopers,sterns,meeuwen en dotterels op het strand. Gaan later op de dag nog naar het uitkijkpunt op het strand en zien weer grote groepen vogels,een stel zeearenden en een blacknecked stork

woensdag 19 september

Gaan verder naar Broom.Onderweg stoppen we bij de Fitzroy River en zien een blacknecked stork en enkele wouwen.Even later bij een meertje enkele kraanvogels en een zwarte zwaan.Nemen een camping en na even uitgerust te hebben gaan we naar de haven.We staan versteld van het ongelooflijke blauwe water. Een fantastisch gezicht.We zien een brown booby naar vis duiken. Verder nog crested terns,een ijsvogel en een rifreiger.

donderdag 20 september

We beginnen de dag met een tour.Om acht uur staat Peter klaar met zijn jeep om ons twee uur rond te rijden.We rijden door een dor en droog waddenlandschap met een soort zeekraal en laag struikgewas.Peter wil ons graag een zeer zeldzaam vogeltje laten zien: the yellow chat.

We moeten lang zoeken,maar zien hem uiteindelijk.Het is een geel vogeltje met een zwarte vlek op zijn borst.Ook treffen we een zwerm vorkstaartplevieren aan. Het is erg heet als we de auto verlaten.Later horen we dat het 41 graden is.Gaan ,als we weer terug zijn, even in het shade-house zitten en bekijken de vogels bij de waterbak.We zien double-barred finch,bluebrested fairywren,bowerbird,duiven,misletoebird,yellow white eye en een jonge en adult goshawk en enkele walibi's.

We besluiten daarna naar Broom terug te rijden,ook al omdat we tegen de slechte gravelweg opzien.In Broome nemen we dezelfde camping als eergisteren.Koelen af in het zwembad en gaan naar de vuurtoren om het paar visarenden vast te leggen.