Maandag 17 juni:

Rijden terug naar de 1 en slaan rechtsaf naar de 715. Deze weg is deels verhard. Daar brengen we een bezoek aan de Kolugljúfur watervallen in een diepe kloof.

Het is mistig en koud zo'n 7 graden. Wel even wennen na de 20 graden van gisteren.

Daarna vervolgen we onze route naar Blondúos. Dit vissersplaatsje ligt aan de monding van de rivier Blanda. Er is niets te beleven hier. Dus gaan we weer verder. Langs de rivier zien we veel grauwe ganzen met jongen. Aan weerszijden van de weg veel heuvels en in het dal weilanden met plasjes. Het weer knapt op en de temperatuur loopt op naar 14 graden. Maar dat duurt niet lang. We gaan omhoog en komen in een dichte mist terecht en de temperatuur zakt weer naar 7 graden. De wind wakkert aan tot hard. Rijden door naar de 1 en slaan, na 50 km., af naar Vidimyri. Hier staat één van de oudste turfkerkjes van het land. In 1834 gebouwd van drijfhout en met een grasdak.

Binnen zie je smalle houten bankjes

en op het altaar een prachtig drieluik.

Nemen de 75 naar Glaumbar. Hier bevinden zich de best bewaarde turfboerderijen.

Een deel ervan is streekmuseum. Er bevinden zich oude gereedschappen en relikwieën,

waardoor de IJslandse cultuur en architectuur in herinnering worden gehouden. Naast de turfboerderijen staat ook nog een kerk met een mooi altaar.

Dan naar de camping in Sandarkrokur. Het regent en het is bitterkoud. Dus lekker de kachel aan.

Dinsdag 18 juni:

Als we opstaan is het 5 graden en nat. Vertrekken om 10 uur richting Hofsos. Enige kilometers na Hofsos ligt links van de weg, bij boerderij Gröf, een klein kerkje midden in het weiland.

Gaan verder en stoppen bij de parkeerplaats aan de 717 bij Borgavirki. Daar kom je via een houten trap op het strand en zie je grote formaties basaltblokken.

Deze formatie is gevormd is de IJstijd. Even verder zien we harlekijneenden.

Ondertussen koelt het af tot 2 graden! Buigen linksaf naar de 76 richting Siglufjördur. De weg voert dicht langs de kust en is omringd door glooiende bergen. Op sommige ligt sneeuw.Rijden door een één baans tunnel waar onze baan voorrang heeft. De auto's van de andere kant moeten uitwijken. Gaan in Siglufjördur op de camping aan de haven staan. We kijken uit op een mooi haventje met aan de anderen kant een groot hotel. Jammer dat het niet stopt met regenen.

Woensdag 19 juni:

Blijven nog een dag hier staan omdat het weer zo slecht is en het rijden door de bergen met dit weer niet echt aangenaam is. Het regent de hele dag en het is 7 graden.

Sjaak en Wilma bezoeken het haringmuseum aan de overkant. In de haven zwemmen Noorse stormvogels en eidereenden.

Donderdag 20 juni:

Vertrekken om 9 uur. Het is droog met af en toe een klein zonnetje. Rijden door drie tunnels waarvan één van 7 km. lengte en één baans! Rijden door Dalvik , waar een aardig volksmuseum is.

We stoppen in Akureyri, de tweede stad van IJsland met ruim 15.000 inwoners. De uitstekende haven is door de natuur gevormd. Hierdoor is een centrum van handel, industrie en visvangst ontstaan.  De huizen hebben overwegend pasteltinten.We lopen naar het cruiseschip dat daar aangemeerd ligt.

Daarna naar de kerk van basalt via veel trappen.

In de kerk glas in lood ramen die de geschiedenis van IJsland vertellen. Bijzonder is het schip dat aan het plafond hangt.

Dit is een traditie in IJsland, Groenland en de Faroe eilanden om de vissers op zee te beschermen. In de kerk het grootste kerkorgel van IJsland. Lopen door naar de botanische tuin.

Jammer genoeg is dit meer een kweektuin dan een botanische tuin. Bezoeken de winkelstraat Hafnarstraeti waar enkele mooie houten huizen staan.

Gaan weer terug naar de 1 en rijden langs fjorden, weilanden en lavavelden. Slaan af naar Godafoss. Weer een prachtige waterval. De hoogte is niet zo indrukwekkend, maar de omvang des te meer.

We zien nacht orchis,

paarse alpenhelm

en alpenkoekoeksbloem.

Nemen daarna de 85 en aan het eind de 87 richting Husavik en komen uit bij de camping in Heidarbear.

Vrijdag 21 juni:

Vandaag wordt Sjaak 73 jaar! Na hem toegezongen te hebben vertrekken we richting Husavik.

Spotten onderweg een velduil.

Als we de punt bij Tjörnes ronden komen we langs de kust en lopen naar de kliffen. Er zwemmen veel puffins in het water onder ons.

We rijden door naar Asbirgi waar we eerst naar het bezoekerscentrum gaan. De informatie is slecht. Ze hebben niet eens een kaartje met de wandelroutes. Lopen op eigen initiatief de gele route naar een meertje waar een paartje kuifduiker zit.

In de lucht watersnippen. Rijden langs de camping naar de kloof. Het laatste stuk voert naar een meertje met grauwe franjepoten,

vrouwtjes smient met jongen en een slapende brilduiker. De steile hoge wanden zijn indrukwekkend.

Werkelijk een fantastisch gezicht.

Worden bij Sjaak en Wilma uitgenodigd om te eten. Het wordt een heerlijke paëlla.

Super gezellig zo met z'n viertjes.

Zaterdag 22 juni:

Het miezert en dus vertrekken we wat later vandaag. Het is bewolkt en 8 graden. Brengen nogmaals een bezoek aan het meertje, maar zien dezelfde dingen als gisteren. We lunchen bij het bezoekerscentrum. Omdat de weg naar de Rivercanyon voor onze campers niet geschikt is rijden we weer terug naar Husavik. We stoppen bij elke parkeerplaats en dat zijn er maar twee.

Bij de eerste zien we alleen papagaaiduikers ver weg op het water , maar bij de tweede hebben we meer geluk. Van redelijk dichtbij kunnen we genieten van deze koddige vogels.

In Husavik doen we nog wat boodschappen en rijden dan weer terug naar de camping in Heidarbear. S Avonds trekt de hemel open en straalt de zon in een strakblauwe lucht.

Zondag 23 juni:

De dag begint met een heerlijk zonnetje en een temperatuur van 13 graden. Vervolgen de 87, die helemaal nieuw asfalt heeft. We hebben mooi uitzicht op de sneeuwtoppen. Rijden door een echt vulkanisch landschap.

Komen aan in Reykjalid en zoeken eerst het toeristenbureau. Weer is de informatie erg summier. Gelukkig hebben wij ons huiswerk al gedaan, dus dat gaat wel lukken. Rijden via de 1 naar Akueyri en slaan af naar Myvatn meer. We kunnen langs het meer nergens stoppen en zijn verbaasd over hoe weinig vogels op de plassen zitten. De eerste stop is bij  de pseudokraters in Skutusadhir. Er zijn goede voetpaden aangelegd langs de 2300 jaar oude pseudokraters. Onderweg krioelt het van de grauwe franjepoten. Wat een hoeveelheid zie je hier! Deze pseudokraters zijn ontstaan toen lava of hete as tijdens een vulkaanuitbarsting een waterbekken of waterhoudende grond bedekte.

Het water verdampte, maar kon niet weg. Daardoor baande de oververhitte stoom zich een weg omhoog waardoor een wal of ring ontstond. Zien hier o.a. knikkend nagelkruid.

Lopen om het meer heen en zien een paartje parelduiker, een paartjes brilduikers en ijseenden

kuifeenden, kuifduikers en smienten.

Verderop wilde zwanen.Bij het meer hebben we veel last van zwarte vliegjes. rijden door naar Kalfaströnd en lopen op advies van een duitser de Klasarwandeling. Na een aantal kilometers zien we fantastische lavaformaties in het water.

Daarna naar Dimmiborgur. Ongeveer 2000 jaar geleden ontstond dit complex van lavaformaties.

Jammer dat de giervalk zich niet liet zien. Hierna zijn we alle vier moe en gaan naar de camping waar we genieten van koffie en een drankje toe. De camping ligt in Vogar en is erg duur (5000 ISK) en stelt niets voor. Het weer is geweldig, 20 graden!