Maandag 18 april:

Verlaten Las Vegas en gaan eerst naar Road Bear om de koelkast te laten nakijken. Als we zonder stroom staan werkt hij niet goed. We worden meteen geholpen en het schakelunit wordt vervangen. We krijgen ook nog twee andere stoelen, daar die van ons stuk zijn. Rijden naar Primm aan de 15 en bezoeken daar de Fashion Outlet en kopen voor de kleinkinderen zwemspullen en t-shirts bij Old Navy. De 15 is erg druk en we moeten heel vaak afremmen. Het is weer heel heet en het waait vreselijk hard. Cock moet veel corrigeren.Wat het rijden erg vermoeiend maakt. De weg is ook nog heel saai. Woestijn en nog eens woestijn! De is lucht vol zand dat huizenhoog opgeblazen wordt door de wind. We zijn blij als we de 15 kunnen verlaten en afbuigen naar de 58. Dat rijdt een heel stuk prettiger. Bij Mojave zien we een bord met campground Sierra Trail RV park. Daar gaan we naar toe en voor $ 23.85 krijgen we een mooie plek.

Dinsdag 19 april:

Gaan terug naar de grote weg en via de 14 langs Lancaster, waar de weg zesbaans is en heel druk en een carpoolstrook heeft, naar Santa Clarita. Daarna volgen we de 405 naar Los Angeles om bij Agoura Hills door de bergen van Santa Monica naar de kust te rijden. Daar nemen we de 1 en bij Point Mugu State Park horen we dat alles vol is. We waren er al bang voor, maar het valt toch altijd tegen als het werkelijkheid wordt. We gaan weer verder en proberen het opnieuw bij El Capitán State Park. Het bord “Full”zegt al genoeg, maar schijnbaar maken we indruk op de  vrouw in de office. Ze heeft nog één plekje voor ons. Nou, meer hebben we toch niet nodig!! We installeren ons en zijn echt opgelucht. Morgen zien we wel weer verder. We lopen naar het strand en zien de wimbrel sandpiper en de killdeer plover. Als we bij het uitkijkpunt zijn komen er maar liefst zes dolfijnen langszwemmen. Fantastisch gezicht! Terug bij de camper zit een western coastel scrub-jay. Hij laat zich echter niet fotograferen.

Woensdag 20 april:

Gisteren hadden we weer problemen met de koelkast en daarom heeft Cock gebeld met Road  Bear en kunnen we bij een RV bedrijf  langs rijden. Gelukkig worden we daar goed geholpen en is dat probleem opgelost. We rijden verder de 101 richting San Francisco en gaan bij San Luis Obispo richting Morro Bay. Onderweg zien we een botanische tuin met camping en we  besluiten daar maar eens te gaan kijken. En ja hoor, daar is plaats en na een rondje rijden over het terrein zijn we ervan overtuigd hier moeten we voorlopig blijven. We spreken een Amerikaan, een ex-nederlander, die ons verteld dat iedereen naar de kust trekt met Pasen en  dat het daarom zo druk is. Nou, wij zijn blij met deze plek op het El Chorro Regional Park á $ 32 en boeken meteen voor drie dagen! Als ook nog de western scrub jay en de california quail zich bij de camper laten zien is alles oké!

We lopen naar de botanische tuin en zien daar de ruby-throated en de rufous hummingbird. Als we terug lopen zien we ook nog de eastern bluebird. We zitten naast een golfcourse waar wilde kalkoenen zitten, dus die hopen we nog te kunnen zien. Om vijf uur  gaat het regenen en is het mooie weer van vandaag over, maar niet getreurd, morgen is weer een nieuwe dag.

Donderdag 21 april:

Het heeft vannacht flink geregend en het is nu nog erg bewolkt. We gaan naar Luis de Obispo om boodschappen te doen en te skypen bij de Mac. Tussen de middag gaan we heerlijk lunchen bij Down Town. Later op de dag knapt het weer gelukkig op en gaan we nog naar de botanische tuin. We zien dezelfde vogels van gisteren plus een paartje orioles. We lopen nog een stuk verder de trail af naar La Roccho Park Regional. Boven ons zien we de white-winged kite vliegen. Als we terug lopen naar de camper horen we de wilde kalkoenen roepen. We kijken op het golfterrein en zien er wel achttien! Ook de kippen laten zich weer bewonderen.

We maken een kampvuur en genieten van de rust en de warmte.

Vrijdag 22 april:

De zon schijnt en we rijden richting Los Osos en brengen eerst een bezoek aan de Los Osos Oak State Reserve, een schitterend bos met veel eiken die bedekt zijn met korstmossen die in slierten naar beneden hangen. Er bloeien mooie bloemen. We zien Anna’s hummingbird, de spotted towhee en de dark-eyed junco.

Vervolgens rijden we naar Montana State Park waar we de camper parkeren en een wandeling maken naar een strandje. Als we starten schrikt Cock van een heuse slang en de slang schrikt gelukkig nog meer van hem. Het is een tattle snake die hier veel voorkomen.Bij het strand zien we zwarte zeekoeten en brandts aalscholvers. We lopen omhoog om alles van boven te kunnen zien. Het is hier echt prachtig. Er bloeien veel bloemen en we zien twee zwarte scholeksters, enkele zeekoeten

, song sparrows, aalscholvers  turkey vultures  en overvliegende bruine pelikanen. Het weer gaat betrekken en we besluiten terug te lopen. Onderweg rijden we naar de Morro Coast Audubon Overlook waar we de marbled godwit, willet en de western grebe zien. We rijden langs Morro Bay terug,een schitterend gebied, dat we hopelijk morgen bij mooi weer nogmaals willen bezoeken.

Terug op de camping komen onze Nederlandse buren een wijntje bij ons drinken.

Zaterdag 23 april:

Gaan eerst naar Morro Coast Audubon Overlook maar omdat het eb is is er geen vogel te zien. We gaan daarom maar verder naar de kust. We lopen een trail langs de kliffen, maar op enkele songsparrows en spotted towhee na is er niet veel nieuws te zien. Een wrentit is wel een verrassing.

We gaan naar San Luis Obispo om boodschappen te doen en besluiten vanmiddag nog naar de Audubon Overlook te gaan. Als we daar aankomen is het vloed en staan er marbled godwit, western sandpiper en een royal tern die aan het vissen was. In de verte zien we een aantal witte pelikanen.

De western grebe laat zich af en toe zien en duikt dan weer snel onder. In de boom ontdekken we een american goldfinch.Daarna rijden we het terrein van het Morro Bay State Park op en lopen een trail langs het wad. We zien veel hummingbirds

en american goldfinches. De western grebe ligt heerlijk te slapen op het water.

Terug op de  camping drinken we een wijntje bij onze buren.

Zondag 24 april:

Gaan bij San Luis Obispo de 101 op richting Paso Robles. Rijden door een bergachtig gebied, the Coastranges, met veel weilanden. Zien zelfs longhorns in een wei. Hoe verder we komen hoe meer wijngebieden we doorkruisen. Sommigen wel kilometers lang en breed. Voorbij King City komen daar enorme velden met ijsbergsla, kool en artisjokken bij. Na Salinas ook nog aardbeien. Nemen de weg 138 naar Santa Cruz en bij Sunset State Beach slaan we af. We zien een bord met: campground full!!, maar Cock denkt dat er nu wel een paar lege plekken zullen zijn. En ja hoor er zijn al enkele gasten vertrokken. Dus kunnen wij een plekje uitzoeken. Zonder water en stroom $ 33!! Maar ja het is overal even duur dus ..We zitten dicht bij het strand, maar daar waait het heel hard en de wind is erg koud. Het strand is groot, maar het is er heel druk met veel mexicaanse families. We zoeken het water af naar walvissen, maar die zien we niet en we gaan lekker in de zon bij de camper zitten lezen.