Maandag 24 juni:

Het is bewolkt en 13 graden. Rijden eerst naar de Hverfell. Dit is een ringvormige explosiekrater van 140 meter diep en een doorsnede van ruim 1 km. met op de bodem een kleine heuvel als restant van de laatste uitbarsting.

Er gaat een lang en zeer steil pad omhoog. Cock, Sjaak en Wilma wagen zich daaraan. Ik blijf beneden bij de campers. Gaan daarna naar de Grjótagjá, een natuurlijke grot met warm water. Het hele stelsel is 40 km. lang.

Na de uitbarsting van de Kraftla is de temperatuur erg hoog geworden waardoor er niet meer in gebaad kan worden. Er is hier ook een breuklijn in de rotsen.

We rijden door een compleet ander landschap van zandbergen in allerlei kleuren.

Er is een nieuw thermaal bad aangelegd. Wel goedkoper dan de Blue Lagoon, maar ook dit is gewoon een "zwembad"!

Rijden door naar het geothermisch veld van Namafjall. Hier zijn borrelende moddergaten en stoomgaten te bewonderen.

Vervolgens slaan we linksaf naar de Krafla krachtcentrale. Voorbij de centrale ligt de Viti ofwel de Hel. Dit is een krater gevuld met turquoise gekleurd water. Je kunt helemaal over de rand lopen en hebt dan een spectaculair uitzicht.

Rijden terug naar Reykjalid om te lunchen. Omdat het nog vroeg is rijden we nogmaals langs het Myvatn meer en hopen op meer vogels dan gisteren. Brengen een bezoek aan het meer bij het vogelmuseum. Zien heel veel vogels op het water daar. Het zijn kuifeenden, kuifduikers en smienten met jongen.

Rijden nog een stukje door en daar zwemmen veel wilde zwanen. Ook een paartje ijseenden laten zich bewonderen.

Gaan weer naar de camping in Vogar. Het is aanmerkelijk rustiger dan gisteren. Toen was het ook wel erg druk.

Dinsdag 25 juni:

Vertrekken om 9 uur richting de waterval Detifoss. Het is een 55 km.nieuwe asfaltweg dwars door vulkanisch gebied. Vanaf de parkeerplaats moet je nog een kwartiertje door de oude rivierbedding wandelen. Dan bereik je de grootste en krachtigste waterval van Europa

Door de bruine kleur van het water is het niet moeders mooiste, maar indrukwekkend is het wel. Deze massale stroom water stort zich 44 meter naar beneden. Meer dan 200 ton water dendert hier per seconde in de kloof.

Zo spoelt er jaarlijks vijf miljoen ton klei naar de zee. Als je anderhalve km. verder loopt zie je de Selfoss

en stroomafwaarts ligt er nog één: de Hafragilssfoss. Deze laatste wordt alleen door Sjaak en Wilma bezocht. Wij gaan vast op pad naar de camping in Seydisfjördur. Doen boodschappen in Egilstadir en kijken op het laatste stuk onze ogen uit. Schitterende bergen met veel sneeuw,

meren met ijsschotsen en veel sneeuw in de dalen. Deze weg hebben we heen ook gereden,

maar toen was alles lang niet ze indrukwekkend en adembenemend mooi.

De hoeveelheid watervallen die naar beneden storten is niet te tellen en dat alles tegen een strakke blauwe hemel. Bij de haven rijden we naar de camping. Die is overvol en we hebben net het laatste plekje met stroom.

's Avonds verdwijnt de bewolking en schijnt de zon weer. Het is maar liefst 20 graden. Wat hebben wij een geluk gehad de hele reis met het weer.

Woensdag 26 juni:

Blijven nog een dag op de camping. Lopen samen door het dorp. Bekijken de mooie kerk en het grote cruiseschip dat daar ligt.

Het zonnetje schijnt weer heerlijk.

Om vijf uur gaan de mannen de overtocht regelen en daarna nemen we er nog maar een wijntje op.

Donderdag 27 juni:

We gaan om half elf aan boord. Om half twaalf vertrekt de boot naar de Faroer eilanden. Als we naar het dek gaan is het bitterkoud en niet erg aangenaam. Het eten is net als op de heenweg weer superslecht. Jammer! We gaan op tijd naar bed, want we moeten om één uur op.

Vrijdag 28 juni:

Om één uur opgestaan en om drie uur gaan we van boord. Rijden meteen naar de camping, maar dat hadden meer mensen bedacht. Er staan lange files en de camping is vol! Gelukkig hebben we onderweg een parkeerplaats gezien en daar rijden we heen. Niet wetende dat deze weg zó druk kan zijn dat we denken midden in Amsterdam te staan i.p.v. op de Faroer Eilanden! Om tien uur vertrekken we maar en nemen de 50 richting Kvivik en daarna de 21 naar Vestmanna.

In de haven aldaar is een toeristeninformatie. We vragen hoe we bij de kliffen kunnen komen, maar dan blijkt dat alleen te kunnen met een boottocht. Nou, daar hebben we geen behoefte aan. Dus rijden we terug en nemen de 11 om via Kollafjördur naar Hvalvik te gaan. Daar nemen we de groene route.

Het is een éénbaansweg langs de rivier naar Saksun. Het is een schitterende weg met een prachtige natuur. Alles is erg groen en we zien velden vol orchideeën langs de weg.

In Saksun bezoeken we de waterval

en ook een turfkerkje.

Rijden weer terug gaan bij Streymnes de brug over richting Eidi.

Daar vinden we na veel vragen via een héél smal weggetje de dorpscamping. Het is een kunstgras voetbalveld. De plekken zijn groot en de ondergrond vlak. Wat willen we nog meer. Ook het weer is prima. We kijken uit op het water waarboven veel visdiefjes vliegen.

Zaterdag 29 juni:

Vertrekken uit Eidi en gaan naar de 23 richting Strendur. Bij Raitangi wordt de weg wel erg smal en besluiten we om te keren. Bij het haventje van Skala drinken we koffie.

Rijden vervolgens naar de 10 en nemen daarna de 62 naar Elduvik. Het is een slechte en smalle weg. Als we in Elduvik aankomen rijden we zo de camping op.

Nou ja, camping? Elduvik is een klein dorp met houten huizen met grasdaken.

Hebben van een nederlander onderweg gehoord dat de weg naar Gjövj aan de overkant veel beter is en dat er een mooie camping is. Wij twijfelden om naar Gjövj te gaan omdat het hoog in de bergen ligt en de mist hier erg verraderlijk kan zijn. Maar nu besluiten we toch te gaan. Het eerste stuk van de weg is zelfs tweebaans. Daarna moeten we flink klimmen

en zijn er enkele haarspeldbochten. De mist valt mee. Als we bij Gjövj aankomen checken we in bij het guesthouse en krijgen de sleutel van het sanitair. Rijden door het dorp naar de camping waar aparte vakken met een ketting zijn afgezet. De sleutel past ook op dit slot. We hebben een supermooi plekje met uitzicht op de fjord. Ook weer prachtig weer erbij, dus wat willen we nog meer? Lopen naar de haven die gevormd is door een natuurlijke kloof. De berg tegenover het dorp kun je beklimmen met een aangelegde trap.

Sjaak en Wilma lopen naar boven. Wij gaan naar de rotsen bij de kloof en tot onze verrassing zien we redelijk dichtbij een aantal puffins zwemmen.

Dit is echt een superplek!

Zondag 30 juni:

Vertrekken pas om half twaalf om nogmaals de weg door de bergen te nemen. Het gaat regenen en de mist zorgt voor weinig zicht. Zijn blij als we weer bij de tweebaans weg arriveren. Rijden door Torshavn naar Kirkjubour. Weer een héél smal weggetje voert ons naar de waterkant. Gelukkig niet voor niets. We rijden een klein dorp binnen. We zien het oudste houten huis van de Faroer eilanden met een schitterende deur.

Verder enkele mooi gerestaureerde houten huizen,

allen met grasdaken. Even verderop nog de ruïnes van de St. Magnus Kathedraal.

Aan de waterkant enkele mooie gele bloemen.

In het gras bloeien veel gevlekte orchideeën

met boterbloemen, koekoeksbloemen, vergeetmijnietjes en madeliefjes. In de haven zwemt een middelste zaagbek

en in de ruines horen en zien we een Winterkoningkje.

Gaan terug naar Torshavn en parkeren de campers. Het wordt aardig druk. We eten 's avonds fish and chips. Om half twaalf gaan we aan boord en Cock en Sjaak komen pas twee uur later. Gaan gauw naar bed want we zijn erg moe.

Maandag 31 juni:

Varen naar Hirtshals. De zee is kalm.

Dinsdag 1 juli:

Komen om negen uur aan in Hirtshals en rijden via de grote weg door Denemarken naar Duitsland. Gaan weer op de camperplaats bij Flensburg staan.

Eten gezellig met z'n vieren in  het winkelcentrum.

Woensdag 2 juli:

Rijden richting Groningen en gaan naar de camperplaats in Leek.

Hier hebben we al eens eerder gestaan en het is er prima.

Donderdag 3 juli:

Brengen een bezoek aan Jannie en Germen en daarna naar huis!