Maandag 25 april:

Rijden via de 129 door aardbeienvelden, fruitbomen, raspberrystruiken, aspergevelden en wijngaarden naar de 152. Een vrij grote weg met veel verkeer. Onderweg veel fruitkraampjes. We stoppen om koffie te drinken bij een casa di fruta. De koffie uit de kan is niet geweldig, het stuk kaastaart lekker en de juffrouw die bedient een bitch! We rijden verder en stoppen bij het visitorcentre van het Lake San Luis. Nog een klein stukje verder en we komen bij het San Luis Reserve State Recreation Area. Het gebied ziet er geweldig uit en de campground aan het meer belooft veel. Alleen schrikken we van de prijs; $ 40.00 !!!We krijgen twee dollar korting en besluiten hier twee dagen te blijven. We zien western meadow lark, bullock’s oriole, loggerhead shrike, western kingbird,

western grebe en de  american coot. Het weer is goed, alleen waait het wel hard. Uit de wind is het heerlijk.

Dinsdag 26 april:

We staan op met een uitbundig schijnende zon. Doen het lekker rustig aan vandaag.

Heerlijk lezen, wat wandelen en verder niets doen. Zien in de wei bij de koeien veel groundsquirrels, waarvan sommigen op een hek zitten.

Ze zijn erg schuw en schieten snel de grond in. Sluiten de dag af met een heerlijk kampvuur.

Woensdag 27 april:

Gaan het park uit en rijden de 152 op richting Los Banos. Volgen de 59 en bij het bord Merced Wildlife Rufuge    Reserve slaan we links af. Er is een autotour van vijf mijl. Die gaan we rijden. We zien honderden steltlopers, avocets, dunkins, zwarte ibissen,

drie sneeuwganzen, groete zilverreigers, kleine zilverreigers, cinnamon teals, blauwe reigers, killdeer met jongen en houtsnippen.

We gaan weer terug naar de 59 en bij merced volgen we de 140. Onderweg zien we veel noten- en fruitbomen. Langzamerhand wordt de omgeving steeds mooier en zien we in de verte de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada. Het gebergte daarvoor mpeten we nog door. We hebben nog heel veel bochten te gaan. Na Mariposa slingert de weg omhoog en omlaag. De rivier: de Merced stroomt langs de weg.

Een fantastisch gezicht. We naderen Yosemite National Park en bij Yosemite Village zien we enkele spektaculaire watervallen. Op de campground: North Pines is gelukkig nog plaats ($20.00) en we boeken maar meteen voor twee dagen. Het is hier echt schitterend. Dat wordt genieten!

Donderdag 28 april:

Gaan eerst naar het kantoor om nog voor twee dagen te reserveren. Dat lukt en we blijven dus tot 1 mei. Nemen de shuttlebus en stappen regelmatig uit om de rotsen te bewonderen. Gaan ook naar de galerie van Alan Adams, de beroemde fotograaf.  Gaan 's middags een trail lopen naar Mirror Lake. Het weer is prima. we zien onderweg de white-headed woodpecker, rumpted wabler, steller's jay en de common crackles.

Vrijdag 29 april:

Gaan eerst proberen te skypen want we hebben geen verbinding met onze telefoon en Miep is jarig en wil de kinderen wel even spreken. Tijkdens het skypen zien we een groepjel mensen bij een grote boom staan. Als Cock gaat kijken ziet hij een pileated woodpecker vlakbij. Hij baalt verschrikkelijk, want hij heeft geen camera bij zich. Gaan eerst het Nature Centrum bij Happy Isles bezoeken en daarna de Mist-trail lopen.Lopen richting Vernal Fall. Met de grote lens in de rugzak en het steile pad valt de beklimming erg zwaar. We genieten onderweg van het kolkende water van de rivier de Merced. Eenmaal bij de waterval zijn we erg trots dat we boven zijn.  Nu nog steil naar beneden. s Avonds gaan we eten jn het Paviljoen, was redelijk!

Zaterdag 30 april:

Gaan met de shuttlebus naar halte 6 om naar de waterval te gaan. Jeetje wat is het druk!.Je hoort allerlei nationaliteiten, waaronder veel russisch. De wandeling naar de waterval is schitterend, er ligt nog veel sneeuw aan de kant. Maar geen enkele vogel te zien. We besluiten de rust op de campground op te zoeken in de hoop daar vogels te spotten. Zien de grossbeak en de white-headed woodpecker heel dichtbij. Genieten bij de kreek van het kabbelende water.

Zondag 1 mei:

Gaan al vroeg op pad om de drukte vóór te zijn. Maar goied ook, want we moeten weer veel klimmenen soms is de weg niet al te breed.  Op 6000 foot ligt nog veel sneeuw. Zijn blij als we de bergen achter ons kunnen laten. Het laatste stuk naar Livermoor zien we veel noetenbomen, zoals amandelen en walnoten en veel wijngaarden. De campground ligt vlak bij een groot meer, maar is wel duur $45 ! Als we staan zien we al de nodige vogels, dat maakt alles goed! We zien white-headed woodpeckers, ook in nesten, eksters, jay's, ladderbacked woodpecker, grossbeak, wrens, turkey vultures en veel groundsquirrels.

Maandag 2 mei:

Besluiten te vertrekken naar San Leandro om daar op het RVpark Trailer Haven East 14th Street te gaan staan om dicht bij het inleveradres van de camper te zijn. We kunnen dan op ons gemak gas en benzine tanken en alles legen. We moeten $30 betalen voor een full hookup. Ze hebben een paar extra plaatsen voor het wegbrengen van een camper. Als je op tijd bent zou je zelfs nog naar San Francisco kunnen gaan. De trein of metro stopt vlakbij en doet er ongeveer een half uur over.

Dinsdag3 mei:

Leveren we de camper in bij Road Bear Alles gaat voorspoedig en we worden dan naar het vliegvels gebracht om aan een lange terugreis te beginnen.

Woensdag 4 mei:

Komen 's morgens om negen uur aan op Schiphol en worden door Pascal opgehaald.