vrijdag 6 oktober

Om half acht staan we voor de deur en om kwart over acht zitten er vier nieuwe banden onder de auto.Met een gerust gevoel gaan we op weg naar Kalbarri.Onderweg stoppen we nog bij Hamilton Pool.We worden daar gek van de vele vliegen,geen wonder dat iedereen met een hoed met muskietengaas loopt.Wij dachten al dat dat erg overdreven was.Nou niet dus! Als we het Kalbarri N.P. inrijden kunnen we gelijk genieten van een mooi glooiend landschap.We stoppen bij Hawks Head, maar weer die vliegen!Je wordt er helemaal gek van.Ze vliegen met tientallen om je hoofd en zitten vooral op je gezicht.Gaan nog naar Ross Graham Lookout,maar vluchten voor de vliegen en gaan gauw naar de camping.Zien onderweg wel mooie bloemen,maar hebben niet de moed om te stoppen.

zaterdag 7 oktober

Gaan vanochtend, gewapend met een volle spuitbus,eerst naar de Wildflower Garden.Door de droogte zijn er niet veel bloemen.Jammer! Op de weg door het park zagen we er meer dan hier.Gaan dan maar naar het park. Nemen eerst de gravelweg(we zouden het niet meer doen,maar de man bij de gate vertelde dat het makkelijk kon) maar keren na vijf km.om.Maken foto's langs de doorgaande weg.Als je stopt zie je toch wel veel bloemen,dus ondanks de vliegen genieten we er toch van.Gaan nu naar de kust en bezoeken verschillende toegangswegen die door het park naar de kust leiden.

Onverwachts komen we Rob en Ineke ook hier weer tegen.We wisselen nog wat nieuwtjes uit en beloven dat we de volgende keer samen een borrel gaan drinken.We zien een spectaculaire kleurrijke rotskust.Ook hier weer veel bloemen.

zondag 8 oktober

Rijden langs de kust het Kalbarri N.P. uit. De lucht is helemaal bewolkt en het is erg fris.De eerste bewolkte dag in zeven weken. Dit doet ons aan thuis denken.Onderweg vallen enkele spetters. Het landschap wordt erg heuvelachtig en we zien bloemenvelden. Er zijn veel graanvelden,weilanden met schapen en geiten en olijfboomgaarden.We rijden naar Port Gregory langs het Pink Lake.Dit meer is roze van kleur.Jammer dat het zo bewolkt is dan zie je de kleur niet zo goed.Op de straat loopt een bobtail skink,een soort lizzard.Cock kan enkele mooie foto's maken.

Hij blijft stil zitten,maar als we te dicht bijkomen neemt hij een dreigende houding aan.Goed voor de foto!Gaan in Geraldton naar het Western Australian Museum om het verhaal van de muiterij op de Batavia, die in 1629 de Abrolhos eilanden aandeed, te horen en de film te zien.Wie komen we er tegen?Natuurlijk Rob en Ineke.Wij gaan hierna door naar Dongara een klein plaatsje aan de kust.Het is hier heel wat rustiger dan gisteren aan de kust.Gaan nog even naar een vogelkijkhut. Die ligt heel mooi aan de oever van de Irwin River en Seaspray Beach.Zien een paartje white-winged fairy-wrens.Het mannetje is prachtig blauw met wit, maar vreselijk bewegelijk, dus een hels karwei om vast te leggen.

maandag 9 oktober

Gaan al heel vroeg naar de plek van de blue-winged fairy wren om hem beter op de foto te krijgen.Cock schiet flink wat plaatjes.

Gaan van Dongara langs de Indian Ocean Drive tot Coolimba.Een hele mooie kustweg, lekker rustig.Verder via Coolimba-Eneabba Road.Onderweg  komen we langs het Lake Indoom.We besluiten daar naar toe te rijden en dit blijkt een goed besluit. Het is schitterend, in het water zitten mounten ducks en grey teals.Ze staan zelfs niet in het vogelboek, maar wel op het bord bij het meer.Ook zitten er veel steltkluten, de black winged en de red necked avoced. Ook zien  we de australian ringneck papagaai,roze kaketoe en een kookaburra.Daarna een stuk highway en weer een binnenweg:de Jurien East Road.Deze weg is echt nog mooier dan de andere.Het is een wildflowerparadijs. Als je stopt zie je steeds weer nieuwe bloemen. Op een gegeven ogenblik worden de weilanden helemaal paars van de bloemen.

dinsdag 10 oktober

Zelfs de heuvels zijn paars gekleurd. Het is moeilijk te omschrijven hoe mooi dit is. Het laatste stuk weer langs de kust. Bij Jurien Bay hebben we een camping(erg duur en ongezellig)We besluiten om vier uur naar de  Pinnaclesin het Nambung National Park te gaan omdat het licht nu mooi is.Het is een geweldig gezicht,een woestijnlandschap vol met stenen pilaren.Je kunt er met de auto langs rijden en ze goed bekijken.Als we uit het park komen wordt het erg donker en vallen de eerste regendruppels.Even later begint het hard te regenen.Nu, negen uur,  het regent nog steeds.

woensrdag 11 oktober

Het heeft vannacht erg veel geregend.Gelukkig schijnt nu de zon weer. We gaan vanaf Jurien Bay de Jurien East Road op, halverwege Munbinea Road en daarna de Bibby Road op. Het is een mooi gebied waar we doorheen rijden, met veel wildflowers.We drinken koffie en zien de white cheeked honeyeater.Een mooie geelzwarte honingzuiger.Ondertussen gaat het hard regenen.Dit is wel wennen na zeven weken alleen maar zon.Rijden richting Dabdaragan en uiteindelijk komen we aan in Moora.Hier is de camping.Op de camping horen we kaketoes, het blijkt een short-billed black cockatoo te zijn. Die hebben we nog niet gezien.Ook vliegt er een red wattlebird voorbij. Een sacred kingfisher zit op een dode boomtak boven de rivier.Het is dus geweldig.

donderdag 12 oktober

Het is helemaal bewolkt en het is fris.We gaan eerst naar de Wildflower Farm, zo'n 19 km naar het noorden.Zien buiten de red wattlebird. Een hels karwei om deze beweeglijke vogel vast te leggen.We worden ontvangen door de eigenaresse en zij vertelt ons over de droogbloemen en laat ons een film zien over de regio.Drinken koffie en wachten tot de hoosbui over is.Als we vragen naar de weersvoorspelling horen we dat ze erg blij zijn met de regen,want het heeft al twee jaar niet geregend, maar vanaf morgen wordt het beter.Hebben wij dat? Kunnen jammergenoeg niet de wildflowerroute rijden,want we hebben geen 4wd.Maar daarom niet getreurd,wij hebben onze eigen wildflowerroute uitgezet.En met succes blijkt achteraf. We rijden terug naar Moora en daarna verder naar Dandagaran.We zien heel veel wildflowers,velden vol met gele en paarse bloemen.Bermen met roze,gele,paarse en witte bloemen.Bij een rivier zien we massa's aronskelken.

Een schitterend gezicht zoveel bij elkaar.In een drassig gebied ziet Cock een blauw vogeltje.Het is de splendid fairy-wren.Wat een fantastisch diertje! Even daarna ontdekt hij dat er nog een klein vogeltje zit.Deze is nog mooier dan de eerste,het is de blue-brested fairy-wren.

We zijn helemaal opgetogen met de vondst.Bij een klein meertje ontdekken we nog een yellow-billed spoonbill ( een lepelaar)

Gaan daarna richting strand en nemen een camping in Lancelin, een dorpje dat grenst aan het Nambung Nationale Park, waar de pinnacles zich bevinden. De camping ligt aan het strand en zowaar de zon schijnt weer.

vrijdag 13 oktober

De dag begint met regen.We rijden langs de kust en zien weer veel bloemen.Ook een wilde soort van de geranium.Overal zijn ze druk bezig met grootschalige bouwprojekten. Het lijkt hier Spanje wel. We gaan naar het Janchep National Park. Het eerste vogeltje dat we zien is de splendid fairy-wren, gevolgd door de striated pardalote, een mooi gekleurd vogeltje. We lopen een trail en zien de grey fantail en de shining bronze-cockoo,

verder purperkoeten met jongen en woodducks.

Ook zien we hier enkele koala's in de bomen. Geweldig om deze beestjes in hun natuurlijke omgeving te zien.

Gaan hierna richting Perth en schrikken van de drukte.Komen op een paar campings, maar die zien er niet uit. Bijna overal vaste plekken en amper faciliteiten voor een nacht. Gaan verder en horen op de volgende camping dat er geen plaats is tot zaterdag. Daar worden we niet vrolijk van,dus rijden we door en vinden uiteindelijk een camping in Mandurah. Gaan heerlijk eten bij de Noodle Basket.

zaterdag 14 oktober

Gaan langs de kust een trail lopen in het Talgorup National Park. Er is niet veel te zien. Rijden richting Preston Beach. Zien hier niets anders dan Land Sales. Er worden hier veel nieuwe en dure huizen gebouwd. Gaan richting Harvey naar de andere highway omdat we besloten hebben van de kust af te gaan. Via Collie rijden we naar Narrogin. Bij de informatie kunnen ze ons niet veel vertellen over de Dryandra Woodlands. Cock heeft zijn besluit al genomen,we gaan er gewoon heen. Rijden 24 km over de asfaltweg en komen dan bij het park aan. De gravelweg in het park is super en we moeten 24 km rijden ombij de kampeerplaats te komen. Het ziet er daar geweldig uit.

Mooie plekken met een bank en een vuurplaats. Hout genoeg. Maken nog een wandeling en zien de western rosella en daarna maken we een geweldig vuur. Het koelt flink af 's avonds.

zondag 15 oktober

De koelkast is nog stijf bevroren. We hadden dus al eerder vrij kunnen gaan staan! Hebben de hele dag gevogeld in het bos. De buren zijn goede vogelaars en laten ons een aantal nieuwe soorten zien, o.a. de treecreeper, jacky winter, red-capped robin, golden whistler,

scarled robin, sacred kingfisher, kaketoes en veel kangoeroes. Gaan 's avonds naar Barra Mia, een kweekprogramma van nachtdieren, die met uitsterven bedreigd worden. We zien de bilby, de rufous hare-walibi, de boody en de bandicoot. We krijgen uitleg en de kinderen mogen voer neer zetten.Gaan nog even naar de sterren kijken bij het congres voor sterrenkundigen en maken hierna nog een vuur voordat we gaan slapen.

maandag 16 oktober

Gaan vandaag weg uit het park en gaan de Wave Rock Trail rijden. Een trail van ongeveer 400 km. Het is erg warm, wel 34 graden.De vliegen laten zich dus in grote getalen zien en voelen. Vreselijk! We beginnen in Brookton,dan via Corrigin, Kuli,Condinin naar Hyden,waar de wave zich bevindt.

Komen daar om twaalf uur aan en lopen naar de wave. Het is een fantastisch natuurverschijsel, onwaarschijnlijk dat deze harde steen zo uitgesleten is door het water.Rijden nog verder en zien een anderhalve meter lange slang de weg oversteken.Als we terugrijden is hij al weg. Jammer! Even later heb ik bijna een monitor, een soort grote hagedis, onder de auto. Rijden via Narembeen naar Bruce Rock en vinden daar een geweldige camping,waar we al snel een douche nemen. Heerlijk!

dinsdag 17 oktober

Gaan al vroeg op pad,dan is het nog niet zo heet. Rijden naar York en zien onderweg weer ontzettend veel bloemen. De bermen zijn schitterend met blauw en geel.Ook zien we de kangaroo paw, een soort wildflower.

We lopen een walktrail in een park, maar buiten een paar thornbills is er weinig te zien.Rijden Perth binnen en wonder boven wonder nemen we de goede afslag en staan meteen voor de goede afslag naar de besproken camping. Gaan 's middags met de bus naar de stad. Een mooi centrum met mooie winkelmalls.Af en toe een verrassend leuk klein steegje met leuke kleine winkeltjes.En de zon, die staat te stralen, en de wind ,die de temperatuur erg aangenaam maakt, maken dit alles tot een aangename bezigheid. We lopen naar het Kings Park. Een mooi park met een geweldig uitzicht op de Swan en de Canning River. Nemen de bus terug en gaan naar de camping. 's Avonds ontdekken we twee kleine teken bij Cock in zijn lies. Hij is daar niet blij mee. Maar we houden het in de gaten.

woensdag 18 oktober

Als Cock van het wassen en scheren terug komt heeft hij nóg twee teken ontdekt. Gelukkig zijn het hele kleine,maar toch! Maken eerst de camper schoon en pakken onze tassen in. Gaan dan met de bus naar het Kings Park en de Botanical Garden. De botanische tuin is erg mooi aangelegd, met zelfs een boardwalk over de toppen van de bomen. De tuin is tamelijk groot en we missen de sfeer van andere parken.

Nemen de bus naar Harbour Town, een shoppingmall.Het openbaar vervoer in de stad is gratis. Er zijn verschillenden mogelijkheden en je kunt er ver mee komen.Op de camping doen we weinig meer, we lezen en eten en drinken wat om de tijd te doden.We zullen nu blij zijn als we morgen op het vliegveld zijn.

donderdag 19 oktober

Vanochtend de camper ingeleverd zonder problemen. Hierna een taxi naar het vliegveld genomen. Onze vlucht was op tijd. Zitten nu na een vlucht van acht uur op het vliegveld van Hong Kong de laatste dag te schrijven. Moeten hier nog vier uur wachten en gaan dan de nacht in met een vlucht van 13 uur voor de boeg. We zijn het nu al zat kun je nagaan na de vlucht van 13 uur. Ik ga direct de laatste e-mails versturen. Ze hebben namelijk op het vliegveld draadloos internet. Morgen zijn we weer thuis.We hebben enorm genoten van de vele vogels en bloemen.En daardoor heel veel foto's gemaakt, die we nog vaak zullen bekijken om de reis nogeens te beleven.Volgende keer willen we wel een 4 WD.